De VEA is een actieve vereniging van communicatie adviesbureaus. Als motor van de branche ontwikkelt de VEA -vanuit de visie dat reclame mensen helpt bij het maken van keuzes- activiteiten die bijdragen aan een zo hoog mogelijke professionele standaard in de reclamewereld. De VEA doet dit door creativiteit en effectiviteit te stimuleren. En door talent te motiveren voor het reclamevak te kiezen en producten voor de verdere ontwikkeling van deze talenten aan te bieden. Verder behartigt de VEA de belangen van haar leden bij de overheid, opdrachtgevers, media en toeleveranciers.
De VEA werkt daartoe samen met andere organisaties binnen het Centrum voor Merk en Communicatie (CMC) en de European Association of Communication Agencies (EACA). DE VEA vertegenwoordigt de Effie en de Cannes Lions in Nederland. Iedere eerste maandag van de maand kun je voor de laatste ontwikkelingen in het communicatievak in Hotel Arena terecht voor de VEA Ad Monday. Deze communicatieadviesbureaus zijn hun opdrachtgevers van dienst met betrekking tot zowel de communicatiestrategie, als de creatieve vertaling daarvan in beeldmerken, pr activiteiten, commercials, advertenties, brochures, posters, dm-acties, internetsites, mobile marketing, sponsor activiteiten, verpakkingsdesign, product placement, programma formats en wat verder allemaal nog mogelijk en/of gewenst is of wordt voor effectieve communicatie.
De door de VEA al in 1984 in Nederland geïnitieerde Effie, de prijs voor waarlijk effectieve communicatie, getuigt van het streven naar optimalisatie van communicatie. Juist daarom ook is de Effie de enige prijs in het vak, die door bureaus én opdrachtgevers wordt gedragen. Een VEA-lid moet altijd hooggekwalificeerd advies kunnen geven met betrekking tot de communicatiestrategie én de executie van die strategie. Deze combinatie van 'denken' en 'doen' bepaalt naast het kwaliteitsaspect mede of men zich kwalificeert als lid van de VEA. Meer informatie: www.vea.nl