Mary Hoogerbrugge rondde haar studie communicatiewetenschap aan de UvA in 1994 af met een scriptie over de effectiviteit van communicatie. Na haar studie heeft Mary 2,5 jaar samengewerkt met Giep Franzen aan verschillende (SWOCC) publicaties en schreef ze mee aan het boek ‘Merken en reclame’. Hoogerbrugge heeft twaalf jaar bij FHV BBDO gewerkt, waar zij de afgelopen drie jaar directeur strategie en lid van het management team was. Sinds januari 2009 heeft ze haar eigen adviesbureau op het gebied van merk- en communicatiestrategieën. Hoogerbrugge was er bij toen SWOCC werd bedacht in Giep Franzen’s kantoor in Naarden Vesting en is eigenlijk altijd betrokken gebleven. Mary waakt in het bestuur voor de relevantie en toepasbaarheid van het wetenschappelijk onderzoek voor de praktijk. Hoogerbrugge is van mening dat reclamebureaus zich veel meer bezig zouden moeten houden met algemene vakkennisontwikkeling, om zo de uitholling van het vak tegen te gaan. SWOCC is daarin van groot belang. Door de breedheid van onderwerpen en de verschillende interessevelden die SWOCC aansnijdt, raakt de stichting volgens haar steeds beter verankerd in de Nederlandse communicatiepraktijk. En dat is een goed teken! Van 2002 tot 2009 was Mary lid van de Raad van Advies van SWOCC. Per november 2009 is Mary toegetreden tot het bestuur van SWOCC. Tot slot doceert Hoogerbrugge o.a. aan de Academie voor Management in Groningen en publiceert ze regelmatig over diverse branding-onderwerpen.