Van der Loo (1954) is na zijn studie sociologie, planning en beleid aan de Universiteit Utrecht studie als universitair docent verbonden gebleven aan deze universiteit (van 1978 tot 1992). Daarnaast was hij tijdelijk gastdocent aan universiteiten in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Zweden en verrichtte onderzoek en publiceerde over nieuwe sociale bewegingen, over de herlevende belangstelling voor de grote steden en over de verzorgingsstaat. Na een paar jaar als ontwikkelaar en marktonderzoeker verbonden te zijn geweest aan KPN, is hij in 1994 als zelfstandig adviseur gestart. Daarnaast had hij vaste gastdocentschappen aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam, de Universiteit van Groningen en de TU Delft. Vanaf 1997 heeft hij als ‘brand partner’ bij adviesbureau & Samhoud gewerkt en was betrokken bij tal van integrale organisatietransformaties bij bedrijven als AMB Generali (Duitsland), Essent, Connexxion, NS, Postkantoren, Rabobank, en Zwitserleven. Het ging daarbij met name om de transformatie van product- naar marktgeoriënteerde ondernemingen, om het creëren van een nieuwe, verbindende en breed gedragen identiteit na acquisities en fusies en om het ontwikkelen van een hoge prestatiecultuur. Van der Loo schreef boeken als ‘Plezier en Prestatie’ en ‘Kus de visie wakker’. In 2006 besloot Van der Loo om onder eigen vlag verder te gaan en heeft de laatste jaren grote en kleine adviesopdrachten verricht voor Achmea Interpolis, de Hogescholen INHolland en NHTV, de KNVB, Rabobank en Vereniging Eigen Huis. Tevens heeft hij zich  sterker gericht op het schrijven van boeken en artikelen: naast twee audio cd’s ‘Soul management’ en ‘Maak van je organisatie een crisiskampioen’ heeft hij voor het blad en de site Management & Literatuur talloze columns geschreven. Ook is hij als redactielid van de rubriek ‘Organisatiecultuur’ aan Managementsite verbonden.