Organisaties moeten in onze veranderende samenleving steeds meer moeite doen om product of dienst onder de aandacht te brengen. De eerste indruk is vaak beslissend in een keuzeproces van de consument. Designmanagement kan organisaties helpen om een goede indruk achter te laten. Het omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat de (visuele) identiteit van een organisatie effectief kan worden ingezet bij het realiseren van organisatiedoelen (in samenhang met haar identiteit en positionering). Deze opleiding verschaft u de noodzakelijke kennis, vaardigheden én inzichten om een goede designstrategie op te zetten.Vragen die centraal staan, zijn:
Learnings
De opleiding Brand Identity & Design Management reikt u nieuwe inzichten en kennis aan. Leert u actief aan de hand van concrete praktijkcases het geleerde te implementeren en er direct mee aan de slag te gaan. Brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van designbeleid. Leert u hoe u uw plannen daadwerkelijk geïmplementeerd kunt krijgen en laat u aan de hand van een bedrijfsbezoek zien hoe het eindresultaat eruit kan zien van een succesvolle implementatie. U rondt de opleiding af met een Post-HBO diploma.
Onderwerpen van de opleiding
De Post-HBO opleiding Brand Identity & Design Management bestaat uit de volgende zes blokken: Strategie, Branding & Positioneren (college een en twee). Online design, identity en social media (college drie en vier). Merkconsistentie en alignment creëren en bewaken (college vijf en zes). Brand & design development, productontwikkeling en innovatie (college zeven en acht) - Merkidentiteit, design management en processen (college negen en tien) - Brand Journey en het schrijven van een designplan (college elf, twaalf en dertien).
Voor wie is deze opleiding geschikt?
De opleiding Brand Identity & Design Management is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.
Action learning
Tijdens de opleiding gaat u actief in groepen aan de slag op basis van diverse cases en opdrachten. U werkt hierbij aan het opstellen van een designstrategie voor bekende merken als Achmea of Ikea. U leert in groepen de theorie actief toe te passen en krijgt feedback van docenten die deze opdracht destijds zelf hebben geïmplementeerd bij hun opdrachtgever. Verder leert u enorm veel van uw mede-studiegenoten die vaak vanuit diverse functies, branches en achtergronden te maken hebben met dezelfde problematiek.
Docenten van de opleiding
Onze docenten zijn bedreven in vraagstukken op het gebied van design management en identiteitsmanagement. Onze docenten verzorgen vanuit zowel theorie als praktijk hun colleges. Alle docenten in de opleiding zijn ervaren professionals, hoogleraar en/of vakdocent.
Lokatie, data en kosten
De opleiding 'Brand Identity & Design Management' vindt plaats in Utrecht. De opleiding start drie keer per jaar, in september, januari en april en kent 13 colleges. De reguliere colleges worden verspreid over zes dagen gegeven van 15.00 uur tot 21.00 uur op een donderdag. Het collegegeld voor de opleiding Brand Identity & Design Management € 2.890,- (ex-BTW). Dit is exclusief een pakket met literatuur t.w.v. €99,-.