Gratis een merkcursus volgen ? Dat kan. Meld u direct aan !

gratis cursus bmNIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursus- omschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. 


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meer informatie over de gratis cursus !


Inschrijven voor gratis cursus

 


Merkkracht meten: waar kan uw organisatie groeien?

Je merk is het meest waardevolle bezit van jouw bedrijf. Het is de optelsom van hoe consumenten naar je kijken, hoe werknemers je zien en hoe je je onderscheid van de concurrentie.

Heb je eenmaal inzicht in de kijk van anderen naar jouw merk, dan kun je werken aan je merkgroei. Maar wat blijkt, consumenten zijn over het algemeen amper bezig met merken. Mensen blijken namelijk veel intuïtiever te zijn in hun beslisgedrag dan ze zelf denken. Het brein is sterk gericht op efficiency en het voorkomen van keuzestress. Essentieel is dat men een merk herkent en ook koppelt aan een specifieke koopsituatie. Alles draait om de kans dat je als merk in de gedachte van consumenten oppopt in een beslissende (koop-)situatie.

Deze ‘How Brands Grow’ theorie van Byron Sharp is een nieuwe visie op merkgroei. Blauw heeft een benadering van merkonderzoek ontwikkeld die aansluit op deze theorie. Hierbij staat centraal: wanneer men aan jouw merk denkt en niet hoe men over je denkt als voorspeller van marktgroei.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Een concreet meetinstrument in plaats van de klassieke abstracte brand tracker. Met deze brand tracking methode krijg je als bedrijf inzicht in:

  • Hoe vaak consumenten aan jouw merk denken
  • Situaties wanneer men aan je merk zou moeten denken
  • De herkenbaarheid van de unieke merkelementen van jouw merk

De klassieke brand tracker de deur uit: waarom het tijd is voor wat anders

Huidige merkonderzoeken geven weinig inzicht in merkkracht en daarmee weinig handvatten voor meer merkgroei. De klassieke brand tracker met marketingfunnel en imagostellingen laat vaak geen significante stijgingen of dalingen meer zien, of juist fluctuaties die niet te verklaren zijn. Bovendien rijmen de resultaten vaak niet met online performancecijfers, zoals conversie of zoekgedrag. Grote organisaties zoals banken, energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, de top 50 bedrijven van Nederland, weet dit al langer en zoekt daarom naar een nieuw instrument om merkkracht en de effecten van merkcampagne te meten. Het is tijd voor iets nieuws, maar vernieuwing is spannend. Bedrijven als Marktplaats, Quooker en Spa gingen je al voor.

Meer weten? Download de whitepaper

Leer hoe je meer consumenten op meer momenten aan je merk kunt laten denken. Deze ‘How Brands Grow’ visie van Byron Sharp op merkgroei is radicaal anders dan je gewend bent. In de whitepaper krijg je handvatten voor de groeistrategie van je merk. .

Auteur: Blaauw Research

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


De onzichtbare werking van branding

brandingWat je ook doet met marketing: je wilt de preferred brand zijn. Er zijn honderd andere merken beschikbaar die vergelijkbare producten en diensten aanbieden, maar je wilt natuurlijk dat de consument op het beslissende moment toch voor jouw merk kiest.

‘Wat het doel moet zijn van je marketing, is dat uiteindelijk, als ik voor dat schap sta in de supermarkt of apotheek, jóuw logo en jóuw merk voor mij eruit springen.’ – Seth Godin (vrij vertaald).

De laatste tijd valt het me op dat ik regelmatig (bijna iedere dag) een knalrode truck voorbij zie rijden op het kruispunt onder mijn raam, met daarop het iconische logo van één van ‘s werelds bekendste frisdrankmerken. Als marketingblogger met psychologische kennis wéét ik dat dit ervoor kan zorgen dat ik trek krijg in dat drankje. Ik weet ook dat ik – zoals Seth Godin deed – ondanks de nauwelijks onderscheidende smaak en kwaliteit, in de supermarkt straks toch weer zal kiezen voor dat drankje.

Wat is nu het rendement van die rode verf en de sticker met het logo op die truck? Hoe worden data over het effect ervan verzameld? Welke briljante CMO of marketingmedewerker overhandigt binnenkort trots een rapport aan de directie, waarmee hij aantoont dat er een x-aantal meer blikjes frisdrank verkocht?

Neuromarketing toont aan: Brand exposure werkt
Neuromarketing is een relatief nieuwe discipline op het snijvlak van marketing en neuropsychologie. Onlangs publiceerde Graydon op haar blog een serie artikelenhierover.  De kernboodschap van neuromarketing is, kort samengevat, dat de echte (aankoop)beslissing wordt gemaakt op een onbewust, emotioneel niveau.

De ethisch twijfelachtige aspecten van neuromarketing wil ik even terzijde laten. De achterliggende gedachte van neuromarketing laat zien dat branding (het vormgeven van een duidelijke merkidentiteit) van onschatbaar belang is. Wat is het eerste merk dat in je opkomt bij het googelen voor een nieuwe laptop? Wat dat merk ook is; de marketeers hebben de naam van het bedrijf goed in je onderbewuste geprent.

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen


Branding: kwestie van volhouden en lange adem !

lange ademOnline media zijn de afgelopen 10 jaar door ons als markt vooral neergezet als een performance-based kanaal. Maar hoe kun je online ook inzetten voor het realiseren van de branding-doelstellingen? En hoe meet je dat? Hieronder geven 3 experts antwoord op deze vragen.

Wat willen brandmarketeers en media- en merkstrategen voor hun branding? Hoe werkte dat vroeger en welke rol kan online daarin spelen – en is het eigenlijk wel geschikt voor alle doelen? Dat is waar Rik Ruts, managing director UM, het hier over heeft. Rik begint zijn verhaal met de veranderende rol van UM. Van oudsher geeft het mediabureau op basis van inzichten advies over de geïntegreerde media-inzet en kopen het deze media ook in. In die hoedanigheid is een mediabureau vooral bezig met brandingdoelstellingen en zorgt het voor bezoek aan de winkelvloer. De laatste jaren wordt de integratie met online performance marketing steeds belangrijker en richt UM de organisatie daar op in.

UM richt zich van oudsher op ‘het hoofd’, dat wil zeggen, het ‘primen’ van de geest. Mensen een bepaalde boodschap laten onthouden, associaties meegeven en uiteindelijk een merkvoorkeur laten ontwikkelen. Alles vindt in het hoofd plaats. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich online performance. Dat gaat met name over online gedrag en het beïnvloeden daarvan. UM is in toenemende matebezig om deze twee diciplines bij elkaar te brengen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

.

Customer journey steeds complexer

De klantreis van de consument wordt steeds complexer, gestuwd door de toename van het aantal devices dat consumenten gebruiken. Oude lineaire modellen zijn daardoor niet meer bruikbaar. Zoals gezegd houdt UM zich van oudsher bezig met het hoofd van de consument. De resultaten van de inspanningen die het bureau levert meet men middels ‘brand tracking’. Bij brand tracking wordt gedurende een jaar elke week mensen gevraagd welke (bijvoorbeeld) automerken ze kennen en welke associaties deze oproepen. De resultaten hiervan zijn vooral op lange termijn zichtbaar, op korte termijn zijn de fluctuaties erg groot.

Branding heeft een enorme invloed op online performance. Merken bouwen is een kwestie van lange adem. Merken bouw je zorgvuldig, kijk naar Coca-Cola en BMW. Zodoende moet je merk-KPI’s op lange termijn checken en niet in de directe verkopen. Maar je wilt natuurlijk wel weten of het uiteindelijk resulteert in gewenst gedrag en/of sales.

Ieder mediumtype heeft z’n eigen rol. TV is zeer geschikt voor massa en bereik, radio om te activeren en online advertising om te targeten. Het doel van dergelijke kanalen ten behoeve van branding is om de doelgroep te beïnvloeden en in de funnel krijgen. Kijken we naar middelen van branded performance, dan werken we met o.a. YouTube, banners, radio en tv. Kijken we naar performance, dan werken we met middelen die het goed doen in de laatste fasen van de funnel, zoals adverteren via Google, affiliatemarketing en vergelijkingssites.

Op welke online KPI’s kunnen we sturen vanuit brandingperspectief? De oplossing zit hem in het maken van een vertaling van traditionele merk-KPI’s naar online KPI’s die meetbaar zijn en iets zeggen over je merk, zoals:

Branding:

  • Views/impressions/visibility (gericht bereik)
  • Merk- of propositiebekendheid

Branded performance:

  • Interesse en associatie
  • Houding en voorkeur

Performance:

  • Proefrit = lead
  • Koopintentie

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Unieke optie: Gratis Cursus Brand Management te volgen !

NIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursusomschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. Wanneer u de training met goed gevolg afrond, bent u in staat om succesvol met merkbeleid aan de slag te gaan.


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meld u hier aan voor de gratis cursus !


Binnenkort van start: Praktijkopleiding Strategisch Brand Management

De consument verwacht meer dan ooit toegevoegde waarde van een bedrijf. Onderscheidend vermogen, relevantie, betekenis en transparantie is waar het om gaat. Kun je hier niet aan voldoen, wordt je overgeslagen. De klant is hard, kiest razendsnel en is steeds minder loyaal. Bedrijven hebben vandaag de dag meer dan ooit een goede merkstrategie nodig. Deze leergang verschaft u de noodzakelijke kennis, vaardigheden én inzichten om een goede branding strategie op te zetten.Vragen die centraal staan, zijn:

  • Hoe zet ik een goed gefundeerde positionering of merkstrategie op?
  • Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
  • Hoe kan ik online en social media goed inbedden in mijn merkstrategie?

Learnings 

De leergang Strategisch Brand Management reikt u nieuwe inzichten en kennis aan. Leert u actief aan de hand van concrete praktijkcases het geleerde te implementeren en er direct mee aan de slag te gaan. Brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch merkenbeleid. Leert u hoe u uw plannen geïmplementeerd kunt krijgen en laat u aan de hand van een bedrijfsbezoek zien hoe het eindresultaat eruit kan zien  van een succesvolle implementatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding Strategisch Brand Management bestaat uit de volgende vier blokken: Strategie, Branding & Positioneren (college een en twee). Digital branding en social media strategie, cases en opdrachten (college drie en vier).  Merkconsistentie creeren en bewaken (college vijf en zes) – Bedrijfsbezoek (college zeven).


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding Strategic Brand Management is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.

Meer weten over deze opleiding? Lees hier meer.


‘Merken behoren tot het cultureel Nederlands erfgoed’

Sorry, log in om de informatie te bekijken.


Vragen? Contact ons

Start eerstvolgende opleidingen


Praktijkopleiding Strategisch Brand Management 19 mrt Lees meer


Praktijkopleiding Brand Identity & Design Mgnt 19 mrt Lees meer


Praktijkopleiding Image & Reputation Management. 19 mrt Lees meer

Download hier uw brochure

Gratis Online Proefcolleges !


Proefcollege Branding ! Direct online te bekijken Lees meer

Introductie NIBAA Institute

Veelgestelde vragen (FAQ)