Staat u me toe u te verleiden?

verleidenJe hebt  geklikt op dit artikel…  Wil dat zeggen dat je geprikkeld was door de titel? Was het de visual misschien? Volkomen begrijpelijk. Ik laat me ook graag verleiden om nieuwe informatie te vinden, dus klik ook vaak door op opvallende berichten. Want ik ben geïntrigeerd door de finesses van persuasive technieken en de achterliggende psychologie van consumenten- gedrag. 

Allemaal basiswetten die het marketing- en communicatievak  zo leuk en uitdagend maken. Als jij, net als ik, dit razend interessant vindt, neem dan even de tijd om onderstaande artikel door te lezen. Je herkent wellicht de principes die Cialdini ooit beschreef om te overtuigen. Ik weet zeker dat je één of meerdere ervan kunt toepassen in jouw business! Basisprincipes om met je campagnes meer resultaat te boeken:

Voor wat hoort wat

Als je iets van je doelgroep vraagt, wat staat er dan tegenover? Consumenten zijn prima in staat om een commerciële actie te doorzien. Ze laten zich niet misleiden. Maar steeds meer zie je dat consumenten wel bereid zijn iets van zichzelf prijs te geven als de tegenprestatie waardevol genoeg is. Dat gegeven kun je heel actiematig invullen:  ik jouw NAW of bezoek, jij een cadeau of korting. Maar ook op gebied van contentmarketing is dit principe inzetbaar: als jouw content waardevol genoeg is, dan is jouw potentiële klant best bereid om zich in te schrijven. Of bied als dienstverlener een stukje van je service gratis aan na aanmelding; een gratis check-up, een gratis e-book,…  En als je zorgt dat de inhoud van die check up of e-book ook naadloos past bij je positionering, dan versterkt een actiematige aanpak als deze, ook nog eens je merkimago.

Een actie leidt tot reactie

We hebben het allemaal geleerd in de eerste les verkooptechnieken: als je in staat bent om een potentiële klant 3x JA te laten zeggen, heb je hem aan je gebonden.  Heb je die gedachte ook al eens in je campagnes verwerkt?  Maak de interactie FUN FAST en EASY. Door een aanbod met 1 klik te laten claimen op je website en met de volgende klik het aanbod te laten belanden in een persoonlijk account of winkelwagentje, ja… dan ligt die laatste stap om de transactie ook nog af te maken voor de hand. Die klant is nu al zover in het proces, waarom nu nog afhaken. Dus tip; als je een aanbieding online zet, denk dan eens aan de oude 3x JA tactiek en loop zo je landingspagina door.  (geldt ook voor aanmeldpagina’s!!!)

De buurvrouw zei dat het waar was

of in beter marketing jargon: peer pressure en testimonials. De gemiddelde mens wordt graag bevestigd in zijn keuzes, dus werken reviews, testimonials en aanbevelingen nog steeds. Dit kun je in je direct mailing, je website of je brochure verwerken. Maar heb je het ook al geactiveerd in je (online) advertising? Heb je al een spiegeldoelgroep gemaakt van je huidige database voor je folderverspreiding of je facebook advertising?  Snel doen… door te targetten op het profiel van je huidige kopers verhoog je de kans op resultaat en conversie.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen

Autoriteit en bewijslast

Stop een acteur in een witte jas en de boodschap waarom deze tandpasta beter is dan die ernaast, is ineens 2x zo geloofwaardig. Dit voorbeeld past wel onder dit hoofdstuk. Maar autoriteit en bewijslast kun je ook veel subtieler toepassen. Online mediakanalen bieden je tegenwoordig de kans om middels slimme campagne inzet, mentaal marktleiderschap te claimen binnen jouw doelgroep. Zorg ervoor dat bij iedere zoekopdracht op een voor jou relevant onderwerp, alle zoekresultaten jouw kant op wijzen. Zowel de ingekochte adwords ruimte, als de google shopping resultaten, als de gepresenteerde afbeeldingen kun je claimen. Als je zo dominant zichtbaar bent, word je ervaren als de autoriteit.
Middels kennisdeling of het bieden van relevante content kun je vervolgens ook bewijslast leveren dat je niet alleen zichtbaar bent maar er inhoudelijk ook toe doet. Die bewijslast kent idealiter 1 of 2 focuspunten die steeds als thema terugkomen en waarop je steeds verder bouwt.  Zowel in online media als in je offline uitingen.

Urgentie en schaarste

Dit behoeft volgens mij geen tekst en uitleg. “Nog 2 beschikbaar” of “Aanbod geldig tot aanstaande zondag”. Het werkt nog steeds. Maar het werkt alleen als je het gedoseerd inzet. Als je ieder weekend “alleen dit weekend 40% korting” biedt, kun je net zo goed je prijzen aanpassen. Zorg dus dat je de acties in je kalender afwisselt met inspiratie en informatie.  Zo bouw je een evenwichtig marketing programma dat je merk niet uitholt en kun je alsnog op gezette tijden een actiematige omzetpiek realiseren. In mijn werk zijn deze principes dagelijks inzetbaar.  Uiteraard niet letterlijk, het komt erop aan om ze te vertalen naar de branche waarin je actief bent,  de boodschap die je wilt overbrengen of de conversie die je wilt bereiken. Mijn collega’s en ik bijten ons dagelijks vast in dit soort uitdagingen. Dus als jij een project hebt waar je een scheutje verleiding bij nodig hebt, moeten we misschien eens verder praten over een kop koffie. Da’s dan ook een soort date, maar wel precies het soort date waar linkedin voor bedoeld was…

Auteur: Happy Cactus


5 lessen in positioneren uit IKEA’s merkstrategie

ikeaKan jij een meubelmerk noemen dat IKEA naar de kroon kan steken? Waarschijnlijk niet, de positionering van IKEA is namelijk uniek. Maar wat kunnen andere merken, marketeers en strategen leren van Ikea? Ik bespreek 5 opmerke-lijke aspecten van Ikea’s positionering. Unieke aspecten die je eventueel toe kan passen en in elk geval het overdenken waard zijn.

Positioneren

Veel organisaties richten zich op dezelfde positie in de markt en schreeuwen om het hardst dat ze de beste zijn. Of de beste kwaliteit, dienstverlening of klantenservice bieden. Maar er kan er maar één de winnaar zijn. De rest zijn pinguïns die elkaar nadoen.

Terwijl een unieke positionering veel kansen biedt.

De volgende 5 aspecten van IKEA’s merkstrategie zullen ongetwijfeld jou ook aan het denken zetten:

Het ‘beste product’ bestaat niet

We zijn niet eens verbaasd dat er bij de uitgang van iedere IKEA een kast met reserveonderdelen staat, schroefjes en stukjes hout die u wel eens zou kunnen missen’. Maar stelt u zich voor dat u een dergelijke kast ziet nadat u net een nieuwe auto heeft gekocht! Dat zouden wij onherroepelijk als onacceptabel bestempelen en ons afvragen of  de verkoper wel goed bij zijn hoofd is. De verwachtingen verschillen dus per product.

Heb je jouw klanten wel eens gevraagd wat ‘het beste product’ voor hun inhoudt?

Personeel heeft een duidelijk doel 

Het personeel van IKEA heeft helder voor ogen wat jij komt doen. Een goedkoop maar mooi product zoeken dat je thuis in elkaar gaat zetten. En daar helpen ze bij. Niet meer en niet minder. En dat past eigenlijk heel goed bij IKEA’s merk.

Meer weten over positioneren? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Hoe zit dat met jouw collega’s?

Doe-het-zelf zorgt voor binding en trots

Je wist al dat het een ramp zou zijn, die garderobekast in elkaar zetten. Toch ben je trots als hij staat. En iedereen kent dat gevoel.

Hoeveel merken inspireren een dergelijke sketch van Youp van ‘t Hek:

Je wil het klanten niet moeilijk maken, maar heb jij een gebruikservaring waar klanten ook een verhaal over kunnen vertellen of delen?

Cultstatus

IKEA’s producten hebben geleid tot een soort van cultstatus rondom het merk. Een bezoek aan de IKEA is iets dat iedereen herkend en begrijpt.

“Vandaag 5 billy-boekenkasten in mijn Twingo vervoert!”
“Een hotdog voor minder dan een potje tomatensaus bij de Albert Heijn!”

En het is juist die herkenning en de deelbaarheid van de ervaring die klanten in staat stelt vrienden, collega’s en andere contacten bij u te introduceren, wat vaak een van de belangrijkste bronnen voor nieuwe klanten is.

Verrassen

IKEA levert eigenlijk altijd ‘net genoeg’. Behalve als het gaat om de kern: de leukste, best betaalbare meubels.

Het blijft onvoorstelbaar: Bij IKEA kan je voor de prijs van een Starbucks Latté een complete tafel kopen om hem op te zetten.

Lees meer over het positioneren of ga naar gerelateerde merkopleiding.

 

 


Merkkracht meten: waar kan uw organisatie groeien?

Je merk is het meest waardevolle bezit van jouw bedrijf. Het is de optelsom van hoe consumenten naar je kijken, hoe werknemers je zien en hoe je je onderscheid van de concurrentie.

Heb je eenmaal inzicht in de kijk van anderen naar jouw merk, dan kun je werken aan je merkgroei. Maar wat blijkt, consumenten zijn over het algemeen amper bezig met merken. Mensen blijken namelijk veel intuïtiever te zijn in hun beslisgedrag dan ze zelf denken. Het brein is sterk gericht op efficiency en het voorkomen van keuzestress. Essentieel is dat men een merk herkent en ook koppelt aan een specifieke koopsituatie. Alles draait om de kans dat je als merk in de gedachte van consumenten oppopt in een beslissende (koop-)situatie.

Deze ‘How Brands Grow’ theorie van Byron Sharp is een nieuwe visie op merkgroei. Blauw heeft een benadering van merkonderzoek ontwikkeld die aansluit op deze theorie. Hierbij staat centraal: wanneer men aan jouw merk denkt en niet hoe men over je denkt als voorspeller van marktgroei.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Een concreet meetinstrument in plaats van de klassieke abstracte brand tracker. Met deze brand tracking methode krijg je als bedrijf inzicht in:

  • Hoe vaak consumenten aan jouw merk denken
  • Situaties wanneer men aan je merk zou moeten denken
  • De herkenbaarheid van de unieke merkelementen van jouw merk

De klassieke brand tracker de deur uit: waarom het tijd is voor wat anders

Huidige merkonderzoeken geven weinig inzicht in merkkracht en daarmee weinig handvatten voor meer merkgroei. De klassieke brand tracker met marketingfunnel en imagostellingen laat vaak geen significante stijgingen of dalingen meer zien, of juist fluctuaties die niet te verklaren zijn. Bovendien rijmen de resultaten vaak niet met online performancecijfers, zoals conversie of zoekgedrag. Grote organisaties zoals banken, energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, de top 50 bedrijven van Nederland, weet dit al langer en zoekt daarom naar een nieuw instrument om merkkracht en de effecten van merkcampagne te meten. Het is tijd voor iets nieuws, maar vernieuwing is spannend. Bedrijven als Marktplaats, Quooker en Spa gingen je al voor.

Meer weten? Download de whitepaper

Leer hoe je meer consumenten op meer momenten aan je merk kunt laten denken. Deze ‘How Brands Grow’ visie van Byron Sharp op merkgroei is radicaal anders dan je gewend bent. In de whitepaper krijg je handvatten voor de groeistrategie van je merk. .

Auteur: Blaauw Research

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


Positionering: waaruit bestaat een positionering eigenlijk?

Sorry, log in om de informatie te bekijken.


De onzichtbare werking van branding

brandingWat je ook doet met marketing: je wilt de preferred brand zijn. Er zijn honderd andere merken beschikbaar die vergelijkbare producten en diensten aanbieden, maar je wilt natuurlijk dat de consument op het beslissende moment toch voor jouw merk kiest.

‘Wat het doel moet zijn van je marketing, is dat uiteindelijk, als ik voor dat schap sta in de supermarkt of apotheek, jóuw logo en jóuw merk voor mij eruit springen.’ – Seth Godin (vrij vertaald).

De laatste tijd valt het me op dat ik regelmatig (bijna iedere dag) een knalrode truck voorbij zie rijden op het kruispunt onder mijn raam, met daarop het iconische logo van één van ‘s werelds bekendste frisdrankmerken. Als marketingblogger met psychologische kennis wéét ik dat dit ervoor kan zorgen dat ik trek krijg in dat drankje. Ik weet ook dat ik – zoals Seth Godin deed – ondanks de nauwelijks onderscheidende smaak en kwaliteit, in de supermarkt straks toch weer zal kiezen voor dat drankje.

Wat is nu het rendement van die rode verf en de sticker met het logo op die truck? Hoe worden data over het effect ervan verzameld? Welke briljante CMO of marketingmedewerker overhandigt binnenkort trots een rapport aan de directie, waarmee hij aantoont dat er een x-aantal meer blikjes frisdrank verkocht?

Neuromarketing toont aan: Brand exposure werkt
Neuromarketing is een relatief nieuwe discipline op het snijvlak van marketing en neuropsychologie. Onlangs publiceerde Graydon op haar blog een serie artikelenhierover.  De kernboodschap van neuromarketing is, kort samengevat, dat de echte (aankoop)beslissing wordt gemaakt op een onbewust, emotioneel niveau.

De ethisch twijfelachtige aspecten van neuromarketing wil ik even terzijde laten. De achterliggende gedachte van neuromarketing laat zien dat branding (het vormgeven van een duidelijke merkidentiteit) van onschatbaar belang is. Wat is het eerste merk dat in je opkomt bij het googelen voor een nieuwe laptop? Wat dat merk ook is; de marketeers hebben de naam van het bedrijf goed in je onderbewuste geprent.

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen


Branding: kwestie van volhouden en lange adem !

lange ademOnline media zijn de afgelopen 10 jaar door ons als markt vooral neergezet als een performance-based kanaal. Maar hoe kun je online ook inzetten voor het realiseren van de branding-doelstellingen? En hoe meet je dat? Hieronder geven 3 experts antwoord op deze vragen.

Wat willen brandmarketeers en media- en merkstrategen voor hun branding? Hoe werkte dat vroeger en welke rol kan online daarin spelen – en is het eigenlijk wel geschikt voor alle doelen? Dat is waar Rik Ruts, managing director UM, het hier over heeft. Rik begint zijn verhaal met de veranderende rol van UM. Van oudsher geeft het mediabureau op basis van inzichten advies over de geïntegreerde media-inzet en kopen het deze media ook in. In die hoedanigheid is een mediabureau vooral bezig met brandingdoelstellingen en zorgt het voor bezoek aan de winkelvloer. De laatste jaren wordt de integratie met online performance marketing steeds belangrijker en richt UM de organisatie daar op in.

UM richt zich van oudsher op ‘het hoofd’, dat wil zeggen, het ‘primen’ van de geest. Mensen een bepaalde boodschap laten onthouden, associaties meegeven en uiteindelijk een merkvoorkeur laten ontwikkelen. Alles vindt in het hoofd plaats. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich online performance. Dat gaat met name over online gedrag en het beïnvloeden daarvan. UM is in toenemende matebezig om deze twee diciplines bij elkaar te brengen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

.

Customer journey steeds complexer

De klantreis van de consument wordt steeds complexer, gestuwd door de toename van het aantal devices dat consumenten gebruiken. Oude lineaire modellen zijn daardoor niet meer bruikbaar. Zoals gezegd houdt UM zich van oudsher bezig met het hoofd van de consument. De resultaten van de inspanningen die het bureau levert meet men middels ‘brand tracking’. Bij brand tracking wordt gedurende een jaar elke week mensen gevraagd welke (bijvoorbeeld) automerken ze kennen en welke associaties deze oproepen. De resultaten hiervan zijn vooral op lange termijn zichtbaar, op korte termijn zijn de fluctuaties erg groot.

Branding heeft een enorme invloed op online performance. Merken bouwen is een kwestie van lange adem. Merken bouw je zorgvuldig, kijk naar Coca-Cola en BMW. Zodoende moet je merk-KPI’s op lange termijn checken en niet in de directe verkopen. Maar je wilt natuurlijk wel weten of het uiteindelijk resulteert in gewenst gedrag en/of sales.

Ieder mediumtype heeft z’n eigen rol. TV is zeer geschikt voor massa en bereik, radio om te activeren en online advertising om te targeten. Het doel van dergelijke kanalen ten behoeve van branding is om de doelgroep te beïnvloeden en in de funnel krijgen. Kijken we naar middelen van branded performance, dan werken we met o.a. YouTube, banners, radio en tv. Kijken we naar performance, dan werken we met middelen die het goed doen in de laatste fasen van de funnel, zoals adverteren via Google, affiliatemarketing en vergelijkingssites.

Op welke online KPI’s kunnen we sturen vanuit brandingperspectief? De oplossing zit hem in het maken van een vertaling van traditionele merk-KPI’s naar online KPI’s die meetbaar zijn en iets zeggen over je merk, zoals:

Branding:

  • Views/impressions/visibility (gericht bereik)
  • Merk- of propositiebekendheid

Branded performance:

  • Interesse en associatie
  • Houding en voorkeur

Performance:

  • Proefrit = lead
  • Koopintentie

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Unieke optie: Gratis Cursus Brand Management te volgen !

NIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursusomschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. Wanneer u de training met goed gevolg afrond, bent u in staat om succesvol met merkbeleid aan de slag te gaan.


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meld u hier aan voor de gratis cursus !