Gratis een merkcursus volgen ? Dat kan. Meld u direct aan !

gratis cursus bmNIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursus- omschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. 


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meer informatie over de gratis cursus !


Inschrijven voor introductiecursus

 


Merkmanagement als drijvende kracht achter je merkbelofte

Brand Key Showing Branding Trademark Or Label

Merkmanagement start voor de meeste organisaties bij het formuleren van een relevante, onderscheidende en authentieke merkbelofte. Vaak een intensief en langdurig project, waardoor het opleveren ervan voor organisaties al een hele overwinning is. Wat meestal volgt is een campagne om de merkbelofte tussen de oren van interne en externe stakeholders te krijgen.

Met een afsluitende evaluatie van deze campagne, houdt het merkmanagement bij de meeste organisaties op. Gevaarlijk, want dit is meestal niet genoeg om een sterk merk neer te zetten. Vaak is de organisatie namelijk nog niet (in)gericht op de nieuwe merkbelofte, en daarom ook niet in staat deze waar te maken.

Tijd om merkmanagement op te starten
Het vakgebied merkmanagement is nog relatief nieuw en veelomvattend. Veel organisaties zien al wel het belang in van het professionaliseren van hun merkmanagement, maar hebben geen idee hoe dit aangepakt kan worden. Muntinga (2014)¹ zette een eerste stap en gaf in zijn publicatie een tiental uitgangspunten voor het beheren van het merk. Zeer relevant, maar nog geen concreet stappenplan om merkmanagement binnen de organisatie op te zetten of verder te professionaliseren.

Merkmanagement 2.0: van merkstrategie naar merkorganisatie
Omdat het merk in elke laag van de organisatie een rol zou moeten spelen is het werkveld van de merkmanager enorm complex. Hierdoor is het vaak moeilijk door de bomen het bos nog te zien. Wat het extra lastig maakt is dat een merkmanager vaak meer ervaring heeft met het ontwikkelen van een merkstrategie dan met het opzetten van een (merk)organisatiestructuur. Handboeken zijn er (nog) niet, en er is slechts een handjevol organisaties die, met de inrichting van hun merkmanagement, als voorbeeld kunnen dienen. Voor veel merkmanagers is daarom de vraag: hoe en waar in de organisatie start ik met het professionaliseren van het merkmanagement binnen mijn organisatie? In deze blog kun je lezen welke stappen je kunt zetten om dit te realiseren.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

1. Inventariseer en evalueer de conditie van het merk
Begin met een scan van de huidige situatie. Start met een analyse onder interne en externe stakeholders: wat is hun beleving bij het merk? In hoeverre komt deze overeen met de merkbelofte? En nog belangrijker: welke ervaringen met het merk zijn hierop van invloed geweest?

De manieren waarop men in aanraking komt met het merk (brand touch points) zijn onder te verdelen in een aantal categorieën, waaronder ervaringen met het product of dienst, ervaringen met medewerkers en communicatie over en vanuit het merk. Samen vormen deze ervaringen de basis voor hoe het merk wordt beleefd, zowel door medewerkers als door (potentiële) klanten. Maak daarom een analyse van de belangrijkste brand touch points: in hoeverre dragen deze de merkbelofte uit? En dragen ze gezamenlijk bij aan een consistente merkbeleving?

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen


Binnenkort van start: Praktijkopleiding Strategisch Brand Management

De consument verwacht meer dan ooit toegevoegde waarde van een bedrijf. Onderscheidend vermogen, relevantie, betekenis en transparantie is waar het om gaat. Kun je hier niet aan voldoen, wordt je overgeslagen. De klant is hard, kiest razendsnel en is steeds minder loyaal. Bedrijven hebben vandaag de dag meer dan ooit een goede merkstrategie nodig. Deze leergang verschaft u de noodzakelijke kennis, vaardigheden én inzichten om een goede branding strategie op te zetten.Vragen die centraal staan, zijn:

  • Hoe zet ik een goed gefundeerde positionering of merkstrategie op?
  • Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
  • Hoe kan ik online en social media goed inbedden in mijn merkstrategie?

Learnings 

De leergang Strategisch Brand Management reikt u nieuwe inzichten en kennis aan. Leert u actief aan de hand van concrete praktijkcases het geleerde te implementeren en er direct mee aan de slag te gaan. Brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch merkenbeleid. Leert u hoe u uw plannen geïmplementeerd kunt krijgen en laat u aan de hand van een bedrijfsbezoek zien hoe het eindresultaat eruit kan zien  van een succesvolle implementatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding Strategisch Brand Management bestaat uit de volgende vier blokken: Strategie, Branding & Positioneren (college een en twee). Digital branding en social media strategie, cases en opdrachten (college drie en vier).  Merkconsistentie creeren en bewaken (college vijf en zes) – Bedrijfsbezoek (college zeven).


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding Strategic Brand Management is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.

Meer weten over deze opleiding? Lees hier meer.


Hoe u een mooi imago in sneltreinvaart om zeep kunt helpen !

imago nibaaHet verschil tussen het imago en de reputatie van je bedrijf is belangrijk, volgens ondernemersadviseur Mark Ernst. Hij legt uit hoe je hier invloed op kunt uitoefenen.

Oudejaarsconferences hebben me als tiener nooit kunnen bekoren, maar dit jaar was anders. De naam van die nieuwe cabaretier gonsde al even, hij zou hilarisch zijn. Er hing iets in de lucht rond hem, iets magisch bijna. We keken zoals bijna iedereen keek. En ja hoor, die avond brak hij door; hij was heel grappig, vernieuwend en scherper dan een pas geslepen Zwitsers zakmes. Hij was the talk of the town. Het was een bijzondere avond. Voor Nederland, voor cabaret en voor de jonge cabaretier Youp van ’t Hek.

En voor Heineken. ‘Buckler, dat kent u toch wel?’, vroeg Youp aan het publiek. ‘Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen idioot. Zuip dan niet idioot!’ 22 seconden kostte het Youp. En een nonchalant gebrachte ‘bucklerlul’ om het merk te verbrijzelen, als een soepstengel onder de voet van een olifant.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

.

Veredeld water

Heineken had het merk een jaar eerder geïntroduceerd. De verkopen groeiden, Buckler was de onbetwiste marktleider in het nieuwe segment van alcoholarm bier. Tot die avond dus. Tot die 22 seconden. Heineken probeerde nog een paar jaar om er iets van te maken maar dat bleek een hopeloze queeste: in 1993 werd het biermerk dan toch uit de Nederlandse schappen gehaald. Het imago was naar de knoppen.

Buckler was een nieuw merk in een nieuw segment en was daardoor kwetsbaar. Bij drankenmerken is het imago sowieso belangrijker dan bij veel andere producten. In een blinde test met verschillende cola’s weet bijna niemand zijn favoriete merk te herkennen, maar toch heeft men vaak een duidelijke voorkeur voor bijvoorbeeld Coca-Cola of Pepsi. Als je naar de website van Red Bull gaat, moet je goed zoeken naar informatie over het drankje zelf; je wordt eerst door daredevils geïndoctrineerd met het gevoel van spanning, sensatie en vleugeltjes. Nestlé investeert een fortuin aan marketing om Nespresso meer glans te geven dan andere koffie. Mensen drinken een drank waarmee ze zich kunnen identificeren of waarmee zij willen dat anderen hen identificeren. In de wereld van het spraakwater en ander veredeld sap is imago vaak de belangrijkste succesfactor.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Een BHAG doet wonderen voor uw merkstrategie

De Rabobank heeft een nieuwe campagne, het zal je niet ontgaan zijn. Er is namelijk nogal wat kritiek op, de slogan “Growing a better world together’ maakt behoorlijk wat los. Op zich al heel wat voor een campagne, maar ik wil het over iets anders goeds hebben. Hier zien we namelijk de BHAG zijn kop boven het maaiveld uitsteken. En dat is vaak een kop vol inspiratie.

Dromen over de Big Hairy Audicious Goal
In 1994 dook de Big Hairy Audicious Goal voor het eerst op, in het boek ‘Built to last: Successful Habits of Visionary Companies’ van James Collins en Jerry Porras.

De BHAG is een ultiem doel, dat je je als organisatie stelt. Een doel waarvan je eerst vaak denkt ‘onmogelijk’ of zelfs ‘idioot’, maar waarvan je een moment later gelooft dat het heel misschien toch best zou kunnen: ‘laten we ervoor gaan!’. Om zo’n ultiem doel te stellen moet je wel in dromen geloven. Zoals Martin Luther King dat bijvoorbeeld deed. En Walt Disney. Zijn motto: ‘If you can dream it, you can do it’. En ik wil in dit licht ook zeker de heer Borsato niet ongenoemd laten. Hij zei immers ooit niet voor niks de meeste dromen zijn bedrog. Er maar mee aangevend dat er dus wel degelijk ook dromen zijn die uitkomen. Dus, hup, jaag ze na!

Voorbeelden van BHAG’s zijn die van Twitter ‘We want to be the pulse of the planet’, Joop van den Ende ‘Mensen de avond van hun leven bezorgen’, Volvo ‘By 2020 no one should be killed or seriously injured in a new Volvo’ en Microsoft ‘A computer on every desk in every home’. Maar verreweg de bekendste is die van John F. Kennedy, die op 25 mei 1961 zijn ultieme doel aan de wereld liet weten:

” …I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth.”

De anekdote gaat dat Kennedy een keer een schoonmaker begroette tijdens een bezoek aan de NASA en vroeg wat hij precies deed, waarop de man antwoordde: ‘”I’m helping put a man on the moon sir”. Zie hier de BHAG in werking. Een ultiem doel geeft energie aan een organisatie. Drive aan medewerkers, een hoger doel of een purpose, zoals je wilt. Werknemers worden er gelukkiger door.

Niet zo heel vaak zet de BHAG ook een stap buiten de deur. Maar de Rabobank heeft dat wel gedaan. Ze heeft haar droom met ons gedeeld: het wereldvoedsel probleem oplossen. Dat is een ultiem doel. Als medewerker zou ik daar wel enthousiast van worden en als consument word ik dat ook. Hoewel ik mij er moeilijk nog echt iets bij voor kan stellen. Het helpt wel dat ik van een bevriende bankdirecteur van een Rabo concurrerent begreep, dat als er één bank in de wereld is die een rol kan spelen op dit vlak, het Rabobank is. En ook dat ik lees dat Rabobank samen met de UN 1 miljard in duurzame voedselproductie steekt.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Ik wil de Rabobank vooral aanmoedigen om snel haar plannen, proposities, partners, ideeën, die haar droom dichterbij laat komen, met ons te delen. Zodat ze kan laten zien dat het haar menens is en we er allemaal in kunnen gaan geloven. En het ons inspireert en aanjaagt om mee te doen. Want dát is belangrijk. Wij, consumenten, moeten toch vooral ook zelf voor de grote ommekeer zorgen. Weet ook directeur duurzaamheid Bas Rüter, die op de Rabobank site zegt dat de rol van de bank maar bescheiden is, vergeleken met die van de consument.

Dat inzicht en die bescheiden toon had ik wel wat meer terug willen horen in de campagne. We gooien in Europa voor 30 miljard aan voedsel weg. Tegelijkertijd is het tegengaan van food waste nummer 3 van de 100 meest substantiële maatregelen tegen klimaatverandering. Rabobank belooft ons te helpen die verspilling tegen te gaan. Prima, graag. Ik ben benieuwd!

Hoopvol wacht ik op die zet in de rug. In de tussentijd leg ik Marco hier onder de naald en droom ik over een hit voor
de Rabobank.

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen

Hubert van Wensen
Business Creative bij The USP Company


Waar gaat Branding & Merkstrategie naar toe?

Sorry, log in om de informatie te bekijken.


Internal Branding Archetype Model

internal brandingHet begrip internal branding impliceert dat het slechts ingezet kan worden bij brandingprocessen en merkpositioneringsprojecten. Echter, de technieken en inzichten van internal branding zijn toepasbaar in vele situaties waarin de organisatie zich voor grote ontwikkelingen gesteld ziet. Denk aan fusies, reorganisaties, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, cultuurverandering-programma’s of het herijken van de organisatie-identiteit. Bij dergelijke transitieprocessen gaat de organisatie op de schop en wordt er een nieuwe evenwicht gevonden. Internal branding kan in dit geval voor allerlei veranderingen in de organisatie succesvol werken.

Iedere organisatie heeft haar eigen strategische koers, sociale dynamiek en dagelijkse patronen die haar bestaansrecht legitimeren en haar cultuur definiëren. Mensen verbinden zich om verschillende redenen aan organisatie, een daarvan is omdat zij willen bijdragen aan de collectieve ambitie. Zij hebben een deel van hun persoonlijke drijfveren verbonden aan die van de organisatie. Duidelijkheid over de relatie tussen de professionele ambitie en collectieve ambitie geeft een versnelling in de ontwikkeling. En omdat de organisatie zich als het ware telkens opnieuw uitvindt door de continue veranderingen in de markt, behoeft de medewerker ook een herijkingmoment.

Het model van de archetypen kan gebruikt worden om de juiste interventies, communicatiemiddelen en activiteiten te kiezen die de organisatie in haar ontwikkeling ondersteunt. Tevens kan het model de ontwikkelaar of het ontwikkelteam in de organisatie handvaten geven voor zijn/haar eigen handelen door te kijken naar de eigen drijfveren en motivaties.

Wat verstaan we onder internal branding?
Volgens Total Identity is internal branding een continue proces waarin medewerkers worden uitgedaagd om hun professionele ambitie te koppelen en te spiegelen aan de collectieve ambitie van de organisatie. Door middel van het expliciet maken van deze relatie zijn medewerkers beter in staat om waar te maken wat door de externe communicatie wordt beloofd.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Bij internal branding gaat het altijd om:
– binnen waarmaken wat je buiten vertelt
– richting geven aan de organisatie
– wisselwerking tussen top down en bottum up activiteiten
– versterken reputatie

Internal branding is dus meer dan een set van communicatie activiteiten. Het heeft namelijk meer impact als het uitgaat van dieperliggende gedragsnormen die bij de identiteit passen. Het gaat om het creëren van een mentaal platform in een organisatie, waarin alle medewerkers zich herkennen en dat hen aanmoedigt hun handelen nog meer af te stemmen op de organisatie identiteit. Het handelen van medewerkers is alles bepalend voor het slagen van de verandering, Dat betekent dat de hefboom van succes ligt in interventies en middelen die gericht zijn op hen. Alleen op deze manier ervaart de buitenwereld de organisatie als een bevestiging van wat zij belooft.

Het doel van internal branding is de binnenwereld en de buitenwereld met elkaar verbinden. Eenheid is daarbij een sleutelwoord. In de strategie, doelen, visie missie kernwaarden en in de communicatie en cultuur van de organisatie. Om eenheid en diversiteit te duiden kan het archetype model gebruikt worden.

Hoe gebruiken we de archetypen?
De archetypen zijn globaal in te delen in vier hoofdtypen die vanuit de horizontale en verticale as zijn benoemd. De verticale as heeft betrekking op mentale basisprocessen van mensen, de horizontale as heeft betrekking op hoe mensen reageren op gebeurtenissen in de omgeving.

Op de vrijheidsas nemen mensen gebeurtenissen waar zoals het is. Zij nemen informatie en veranderingen op als een gegeven en hebben daarbij niet de behoefte om ze in te delen in een van te voren bepaalde structuur. Mensen die informatie opnemen vanuit een vast denkkader doen dat op een ordelijke manier (orde). Zij organiseren informatie en trekken er conclusies uit zodat er structuur ontstaat. Op de as van beïnvloeding krijgen mensen energie door de externe wereld van mensen, ervaringen en activiteiten. Hun gedrag wordt beïnvloed door wat er in de omgeving gebeurt. Mensen die handelen vanuit inspiratie zijn meer gericht op de interne wereld van ideeën, herinneringen en emoties. Zij raken vooral geïnspireerd door de omgeving. Tezamen vormen de twee assen vier kwadranten, waarbij elk kwadrant een oriëntatie van mensen en organisaties kent.

Thinking type ratio en objectiviteit overheersen. Beslissingen baseren op logische analyse.
Sensing type de ervaring van prikkels spelen een belangrijke rol. Houden van feitelijke informatie.
– Feeling type Beslissingen baseren op persoonlijke waarden, emoties en gevoelens.
– Intuitive type het vermogen om latente mogelijkheden te signaleren om ze manifest te maken.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Interventies en middelen per type
Ieder type heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaalde stijl en overtuiging om het internal branding traject in te zetten. Onder interventie verstaan we een of een serie van geplande ontwikkelingsactiviteiten die er op gericht zijn om de effectiviteit van een organisatie te helpen vergroten. Iedere interventie of communicatiemiddel heeft elementen in zich die meer aansluiten bij een bepaald type. Hieronder volgt per type een aantal voorbeelden.

Het Intuitive type zal meer openstaan voor vrije vormen van ontdekken en zelf betekenis geven. Dat zijn interventies zoals open space bijeenkomsten of open storytelling meetings. Open space bijeenkomsten waar aan de hand van een gezamenlijke vraag zelf een agenda samengesteld wordt en mensen hun eigen discussie maken. Rituele start, mystiek creëren, dilemma’s benadrukken, dat zijn communicatieve elementen die aansluiten bij dit type.

Het Sensing type heeft de behoefte om aan de dagelijkse sleur te ontsnappen met een gezonde dosis van afleiding en vermaak. Hij spiegelt graag naar de omgeving met nieuwe zienswijze en tekortkomingen. Een theatergezelschap dat een organisatie aan de hand van acteurstypes en scènes die betrekken hebben op de cultuur, worden door het sensing type heel bewust opgepakt. Gedichten, verleidingsinstrumenten als visionaire beelden of gezamenlijk workshoppen op een bijzondere locatie zijn communicatiemiddelen die aansprekend zijn.

Het Thinking type is op zoek naar een intelligente omgeving waar doelgericht gepresteerd wordt. Hij is gevoelig voor inhoudelijke expertise en empirische bewijsmateriaal. Dat zijn dan ook communicatieve invalshoeken om dit type aan te spreken en bewust te maken van de organisatieontwikkeling. Een bijeenkomst aankleden als een Lagerhuisdebat met een aantal experts zal goed aanslaan bij the thinking type.

Het feeling type heeft een sterk empatisch vermogen, veel aandacht voor de mensen om zich heen opdat zij aandacht hebben voor hun omgeving. Mensen helpen groeien door hen bewust te maken van hun eigen leerproces. Gaming is een leermethode waarbij de leerdoelen van tevoren gegeven zijn en in de game verweven zijn. De gedachte is dat mensen leren door te doen en dat de werkelijkheid gepresenteerd kan worden in een simulatie, zodat ze dezelfde dingen kunnen leren als in de werkelijkheid. De deelnemer doorloopt een leercyclus van ervaren, reflecteren, conceptvorming, voornemens en actie ondernemen. Ook werkt teambuilding en intervisie goed voor dit type. Communicatie waarin gevoelens en waarden worden aangesproken zijn bij dit type geschikt.

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen