Hollywood-Oscars-400pxWaarom ligt Hollywood in de VS en niet in Europa? Waarom zijn Amerikanen zo veel betere verhalenvertellers dan Europeanen? Met de Oscars om de hoek stellen we deze vragen. Wat kunnen we van Amerikanen leren over storytelling met onze merken?

Wie de naam Hollywood noemt kan altijd rekenen op één van twee reacties. Of mensen zijn positief. Of men brabbelt iets over Fellini en Cinemà Francaise. Het mooie is dat alle goede cinema eigenlijk hetzelfde is, ongeacht waar het vandaan komt. Het staat of valt met het script (lees: het verhaal). Toch is er een groot verschil tussen de VS en de EU.

Neem nou bijvoorbeeld die blauwgroene 3D-pracht van Oscar-lieveling Avatar uit 2009. Een giga kassucces. Maar ja, magerste verhaal aller tijden. Ik zal maar meteen de clou vertellen: Amerikanen presenteren gewoon veel beter. Dat is het verschil.

Natuurlijk zien we vaak nogal wat cultureel discutabels uit de VS komen. Maar waar de echt goede scripts uit Hollywood hetzelfde niveau zijn van de gemiddelde Deense productie, lukt het ze toch om meer financieel (en artistiek) succes te behalen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Durf keuzes te maken

Dat komt omdat ze échte keuzes maken. In kleur bijvoorbeeld, kijk maar naar de bruin en blauwtinten uit Nolan’s Batman reeks. In muziek die, hoe irritant soms ook, toch altijd past. En in personages van bad guys tot good guys, waar de paradox wordt opgezocht tussen goed en slecht. In scriptjargon heet dat ‘conflict’. Ze framen. Ook de Amerikaanse merken durven scherpere keuzes te maken.

Naar gerelateerde merkopleidingen of lees hier het volledige artikel.