Brand Key Showing Branding Trademark Or Label

De term branding is lange tijd voorbehouden geweest aan bedrijven, maar in dit te gekke digitale tijdperk is ieder individu zijn eigen personal brand. Niet iedereen is er op een bewuste manier mee bezig of wil er überhaupt op een bewuste manier mee bezig zijn. Maar of je het nu wilt of niet, we hebben allemaal een digital footprint. Als ik denk aan mijn twee dochters van twee en vijf, dan hebben zij nu al meer foto’s online staan dan ik in mijn hele leven!

De vraag is dus niet langer of je een personal brand bent, maar hoe je ervoor kiest dit merk te begeleiden en ontwikkelen. Als je er zelf invloed op kunt uitoefenen, waarom zou je dat dan niet doen? Ik quote graag Tom Scholte:

Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar jij voor staat en hoe jij anderen kunt helpen met hun uitdagingen, trek je de juiste opdrachten en mensen naar je toe.

Zo start je met het bouwen van een een fantastische personal brand.

Zie jezelf als een merk

Als mensen online jouw naam zien, waarmee wil je dan dat zij jou associëren? Je hebt een bepaalde persoonlijkheid en kennis: welke expertise en kwaliteiten wil je laten zien? Elke tweet, elke statusupdate of foto die je deelt, draagt bij aan jouw personal brand. Als je jezelf eenmaal ziet als merk, kun je er op een strategische manier over nadenken en beïnvloeden hoe mensen jou zien.

Betekent niet direct dat je niet meer menselijk bent natuurlijk. Integendeel, authenticiteit is juist belangrijk in dit digitale tijdperk. Een sterke persoonlijkheid kan een enorme ROI opleveren, of je nu voor een organisatie werkt of voor jezelf. Als je het hebt over authenticiteit, waar veel over wordt geschreven, moet je volgens Cees Harmsen twee dimensies in acht nemen: je identiteit – waarom doe ik wat ik doe, waar sta ik voor en wie wil ik bereiken? – en je communicatie – hoe maak ik kenbaar wie ik ben en wat ik doe en wat wil ik andere mensen doen geloven over mij?

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Onderzoek jouw online aanwezigheid

Voordat je een auto koopt, vergelijk je eerst online bepaalde modellen en opties. Het is als automerk dan wel handig dat je niet alleen snel gevonden wordt, maar ook dat je volledige en relevante informatie geeft om een voorkeurspositie te verwerven. Precies om die reden zou je jezelf ook regelmatig moeten Googelen om te kijken hoe je er online voor staat. En stel eenvoudig meldingen in, zoals Google Alerts. Als er online iets over jou wordt gezegd, krijg je hiervan een notificatie. Het bouwen van een sterk merk betekent namelijk zowel het reageren op wat er over je wordt gezegd als de creatie van intellectueel eigendom.

Maak een persoonlijke website

Het hebben van een eigen website is een van de beste manieren om je naam te laten indexeren door zoekmachines. Dat klinkt ingewikkeld, maar je maakt in een handomdraai een WordPresssite aan met een van de vele gratis templates. Zet je bio erop, je cv, links naar jouw sociale platforms en eventuele blogs. Et voilà. Uitbreiden kan altijd nog.

Bedenk hoe jij waarde kunt toevoegen

Zie je ook regelmatig posts voorbij komen waarvan je denkt: waarom? Posts waarover desbetreffende persoon duidelijk niet heeft nagedacht. Op zich prima, toch is het slim om dat wel te doen. Maak twee lijsten: enerzijds waar jij goed in bent en waar jij graag over wilt vertellen, anderzijds wat jouw doelgroep bezighoudt en waarmee zij geholpen worden. De overlappen, de zogenaamde sweetspots, zijn de onderwerpen waar je mee aan de slag gaat en die je vastberaden en consistent inzet.

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.