Hoe gebruik je social media, op een constructieve manier, zodat het bijdraagt aan je merkwaarde? In deze blog bespreken we waar je aan moet denken als je aan brand building wilt doen op (paid) social media: de drie principes van brand growth.

Het gebruik van sociale platformen kan soms aanvoelen als een mijnenveld. Je wil opvallen door in te haken op bepaalde actualiteiten, of af en toe je grappige kant te laten zien door bijvoorbeeld straattaal te gebruiken. Hoewel de opbrengsten van een geslaagde inhaker zeer de moeite waard zijn, is er een dunne lijn tussen gevierd worden en viral gaan, en compleet de plank misslaan. Dit geldt zowel voor paid als voor owned social media. Uiteraard zijn er voor elk merk en elke branche weer andere best practices, maar er zijn wel degelijk wat gouden standaarden waar alle bedrijven rekening mee zouden moeten houden.

“Er is een dunne lijn tussen gevierd worden en compleet de plank misslaan”

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

In de wereld van (online) marketing bestaat nog steeds een ietwat ouderwets beeld van branding en brand building binnen de totale marketingfunnel. Het wordt vaak los gezien van de acquisitiefase, waardoor organisaties vaak heel andere uitingen gebruiken in de verschillende fases. De manier van denken is begrijpelijk, want je inhaker is niet je identiteit. Maar er moet wel een herkenbaar concept aan gekoppeld zitten, zodat elke campagne en elke uiting terug te leiden is naar je merk.

Vanuit Storm Digital zien we de awareness-acquisition- en de loyalty-fase in zijn totaliteit als onderdelen van brand building. Tenslotte wil je in je salescampagnes niet iets volledig anders uitdragen dan in je awareness-campagnes. Branding en sales gaan dan ook hand in hand. Facebook ziet bij goed doordachte brandingcampagnes al een significante brand lift, en deze lift heeft rechtstreeks impact op de salescijfers. Dit is een mooi begin, maar uiteindelijk wil je naar een langdurige brand equity, oftewel een merkwaarde. Om dit goed te meten zijn er veel datapunten nodig, de basis voor data driven marketing

De drie principes van brand growth

Om uiteindelijk op een effectieve manier te adverteren op Facebook en Instagram, zijn er drie elementen waar elk merk goed over na moet denken. Ze lijken wellicht voor de hand liggend, maar toch zien we nog steeds regelmatig voorbeelden van hoe het eigenlijk niet moet.

Lees het volledige artikel of bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.