Gratis een merkcursus volgen ? Dat kan. Meld u direct aan !

gratis cursus bmNIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursus- omschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. 


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meer informatie over de gratis cursus !


Inschrijven voor gratis cursus

 


Unieke optie: Gratis Cursus Brand Management te volgen !

NIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursusomschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. Wanneer u de training met goed gevolg afrond, bent u in staat om succesvol met merkbeleid aan de slag te gaan.


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meld u hier aan voor de gratis cursus !


Binnenkort van start: Praktijkopleiding Strategisch Brand Management

De consument verwacht meer dan ooit toegevoegde waarde van een bedrijf. Onderscheidend vermogen, relevantie, betekenis en transparantie is waar het om gaat. Kun je hier niet aan voldoen, wordt je overgeslagen. De klant is hard, kiest razendsnel en is steeds minder loyaal. Bedrijven hebben vandaag de dag meer dan ooit een goede merkstrategie nodig. Deze leergang verschaft u de noodzakelijke kennis, vaardigheden én inzichten om een goede branding strategie op te zetten.Vragen die centraal staan, zijn:

  • Hoe zet ik een goed gefundeerde positionering of merkstrategie op?
  • Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
  • Hoe kan ik online en social media goed inbedden in mijn merkstrategie?

Learnings 

De leergang Strategisch Brand Management reikt u nieuwe inzichten en kennis aan. Leert u actief aan de hand van concrete praktijkcases het geleerde te implementeren en er direct mee aan de slag te gaan. Brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch merkenbeleid. Leert u hoe u uw plannen geïmplementeerd kunt krijgen en laat u aan de hand van een bedrijfsbezoek zien hoe het eindresultaat eruit kan zien  van een succesvolle implementatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding Strategisch Brand Management bestaat uit de volgende vier blokken: Strategie, Branding & Positioneren (college een en twee). Digital branding en social media strategie, cases en opdrachten (college drie en vier).  Merkconsistentie creeren en bewaken (college vijf en zes) – Bedrijfsbezoek (college zeven).


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding Strategic Brand Management is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.

Meer weten over deze opleiding? Lees hier meer.


‘Merken behoren tot het cultureel Nederlands erfgoed’

Sorry, log in om de informatie te bekijken.


Fields of Joy: hoe je een merk bouwt van binnenuit.

Twefieldse jaar geleden sprak ik op Have A Nice Day Manfred Geisink, oprichter en mede-eigenaar van Maph Events. Hij vertelde dat hij een festival wilde organiseren als eerbetoon aan zijn goede vriend Bjorn, die niet lang daarvoor was overleden aan kanker. Ik vond het een mooi idee en verwachtte een kleinschalig dancefeestje in een bos, voor mensen die Bjorn goed gekend hadden.

In november vroeg hij me aan te schuiven in een brainstorm. Toen bleek dat het feestje een grootschalig festival aan het worden was. Ze hadden al grote sponsoren, grote namen en grote podia, maar als merk hadden ze nog niks. Manfred wist alleen zeker dat het “The Sky Is The Limit” moest gaan heten, omdat dat het levensmotto van Bjorn was. Ik begreep zijn gedachte, maar zei ook dat je zo’n naam nooit kunt waarmaken bij een eerste editie. Ik organiseerde een brandingsessie met input van iedereen die intern betrokken was. Daaruit kwam dat de essentie van het merk vriendschap is. Dat zijn we gaan doorvertalen naar wat die belofte dan betekent voor alles wat je doet. Op basis van de merkessentie, in combinatie met verhalen van Manfred over Bjorn, zijn we een naam gaan ontwikkelen. Het werd unaniem “Fields of Joy”. Tijdens het festival kwam ik Manfred tegen. Ik vroeg hem hoe hij dacht dat Bjorn het zou vinden. Manfred grijnsde van oor tot oor en zei dat hij zich geen mooier eerbetoon had kunnen wensen.

Afgelopen zaterdag was ik bij de tweede editie. Alles wat het merk belooft, maakten ze waar. Tickets kostten maar €29. De parkeerbeheerders wensten bezoekers met een grote glimlach een fijne dag. Bij de kassa bleek iets mis te zijn gegaan met mijn vrijkaarten, dus het meisje achter de balie bood haar excuses aan en vroeg of we even wilden meelopen naar een andere balie. De beveiligers bij de tassencontrole waren de vriendelijkste ooit. Toen Manfred hoorde dat er iets was misgegaan, ging hij mijn toegezegde munten persoonlijk voor me ophalen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen

Overal op het terrein stonden blije en vriendelijke bordjes met handgeschilderde teksten. Het zag eruit als een feestje bij een fijne strandtent, met gekleurde vlaggetjes, toffe Local Sunday Market kraampjes, hangmatten, camp-achtige sfeerverlichting en strandjes. De routing was duidelijk. Er waren genoeg toiletten, ze waren nog best schoon ook en wie echt lekker wilde plassen, kon zelfs een privé Dixie huren, inclusief bloemengeur en tijdschriften.

De line-up was gevarieerd, van Typhoon tot beginnende singer/songwriters en van minimal tot punk. Deze editie zat de aantrekkingskracht voor mij niet zozeer in de muziek, maar ik heb me wel kapot gelachen om losgaande vijftigers die dronken “No (12x), there’s no limit” meeschreeuwden, ik voelde me zowaar thuis tussen de paar extatische pubers die de boomhut hadden ontdekt, keek vol ontzag naar de breakdance battle en was positief verrast over het relaxte, aardige publiek, waar ook nog eens amper een hipster te bekennen was. De sfeer was te gek. Op de meeste festivals vind ik het juist fijn dat ik niemand ken en nieuwe mensen ontmoet, maar Fields of Joy voelt klein, lokaal en op een charmante manier vertrouwd. Dat de podia en tenten wat verder van elkaar af lagen, vond ik fijn, omdat je dan veel leuke mensen tegenkomt. Alsof je naar een schoolreünie gaat, maar dan tof.

Letterlijk iedereen die een Fields of Joy shirt droeg was heel vriendelijk. Ook naar elkaar. En als ik terugdenk aan het eten, loopt het water me in de mond. Zelfs dát was vriendelijk. Biologisch, goede kwaliteit, redelijke prijzen en in elke foodtruck mensen die zichtbaar blij en bevlogen met hun werk bezig waren. De locatie is beeldschoon, met bos en strand en water en vooral ruimte. Veel ruimte. Om te liggen, zwemmen, voetballen, eten, drinken, praten, niet praten, kijken. Velden van plezier. Hoe groot ze ook nog mogen worden, ik vind ze het vriendelijkste festival van Nederland. En nu al een sterk merk. Met een goedkeurend knikje van Bjorn.

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


Branding: kwestie van volhouden en lange adem !

lange ademOnline media zijn de afgelopen 10 jaar door ons als markt vooral neergezet als een performance-based kanaal. Maar hoe kun je online ook inzetten voor het realiseren van de branding-doelstellingen? En hoe meet je dat? Hieronder geven 3 experts antwoord op deze vragen.

Wat willen brandmarketeers en media- en merkstrategen voor hun branding? Hoe werkte dat vroeger en welke rol kan online daarin spelen – en is het eigenlijk wel geschikt voor alle doelen? Dat is waar Rik Ruts, managing director UM, het hier over heeft. Rik begint zijn verhaal met de veranderende rol van UM. Van oudsher geeft het mediabureau op basis van inzichten advies over de geïntegreerde media-inzet en kopen het deze media ook in. In die hoedanigheid is een mediabureau vooral bezig met brandingdoelstellingen en zorgt het voor bezoek aan de winkelvloer. De laatste jaren wordt de integratie met online performance marketing steeds belangrijker en richt UM de organisatie daar op in.

UM richt zich van oudsher op ‘het hoofd’, dat wil zeggen, het ‘primen’ van de geest. Mensen een bepaalde boodschap laten onthouden, associaties meegeven en uiteindelijk een merkvoorkeur laten ontwikkelen. Alles vindt in het hoofd plaats. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich online performance. Dat gaat met name over online gedrag en het beïnvloeden daarvan. UM is in toenemende matebezig om deze twee diciplines bij elkaar te brengen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

.

Customer journey steeds complexer

De klantreis van de consument wordt steeds complexer, gestuwd door de toename van het aantal devices dat consumenten gebruiken. Oude lineaire modellen zijn daardoor niet meer bruikbaar. Zoals gezegd houdt UM zich van oudsher bezig met het hoofd van de consument. De resultaten van de inspanningen die het bureau levert meet men middels ‘brand tracking’. Bij brand tracking wordt gedurende een jaar elke week mensen gevraagd welke (bijvoorbeeld) automerken ze kennen en welke associaties deze oproepen. De resultaten hiervan zijn vooral op lange termijn zichtbaar, op korte termijn zijn de fluctuaties erg groot.

Branding heeft een enorme invloed op online performance. Merken bouwen is een kwestie van lange adem. Merken bouw je zorgvuldig, kijk naar Coca-Cola en BMW. Zodoende moet je merk-KPI’s op lange termijn checken en niet in de directe verkopen. Maar je wilt natuurlijk wel weten of het uiteindelijk resulteert in gewenst gedrag en/of sales.

Ieder mediumtype heeft z’n eigen rol. TV is zeer geschikt voor massa en bereik, radio om te activeren en online advertising om te targeten. Het doel van dergelijke kanalen ten behoeve van branding is om de doelgroep te beïnvloeden en in de funnel krijgen. Kijken we naar middelen van branded performance, dan werken we met o.a. YouTube, banners, radio en tv. Kijken we naar performance, dan werken we met middelen die het goed doen in de laatste fasen van de funnel, zoals adverteren via Google, affiliatemarketing en vergelijkingssites.

Op welke online KPI’s kunnen we sturen vanuit brandingperspectief? De oplossing zit hem in het maken van een vertaling van traditionele merk-KPI’s naar online KPI’s die meetbaar zijn en iets zeggen over je merk, zoals:

Branding:

  • Views/impressions/visibility (gericht bereik)
  • Merk- of propositiebekendheid

Branded performance:

  • Interesse en associatie
  • Houding en voorkeur

Performance:

  • Proefrit = lead
  • Koopintentie

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Hoe u een mooi imago in sneltreinvaart om zeep kunt helpen !

imago nibaaHet verschil tussen het imago en de reputatie van je bedrijf is belangrijk, volgens ondernemersadviseur Mark Ernst. Hij legt uit hoe je hier invloed op kunt uitoefenen.

Oudejaarsconferences hebben me als tiener nooit kunnen bekoren, maar dit jaar was anders. De naam van die nieuwe cabaretier gonsde al even, hij zou hilarisch zijn. Er hing iets in de lucht rond hem, iets magisch bijna. We keken zoals bijna iedereen keek. En ja hoor, die avond brak hij door; hij was heel grappig, vernieuwend en scherper dan een pas geslepen Zwitsers zakmes. Hij was the talk of the town. Het was een bijzondere avond. Voor Nederland, voor cabaret en voor de jonge cabaretier Youp van ’t Hek.

En voor Heineken. ‘Buckler, dat kent u toch wel?’, vroeg Youp aan het publiek. ‘Dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen idioot. Zuip dan niet idioot!’ 22 seconden kostte het Youp. En een nonchalant gebrachte ‘bucklerlul’ om het merk te verbrijzelen, als een soepstengel onder de voet van een olifant.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

.

Veredeld water

Heineken had het merk een jaar eerder geïntroduceerd. De verkopen groeiden, Buckler was de onbetwiste marktleider in het nieuwe segment van alcoholarm bier. Tot die avond dus. Tot die 22 seconden. Heineken probeerde nog een paar jaar om er iets van te maken maar dat bleek een hopeloze queeste: in 1993 werd het biermerk dan toch uit de Nederlandse schappen gehaald. Het imago was naar de knoppen.

Buckler was een nieuw merk in een nieuw segment en was daardoor kwetsbaar. Bij drankenmerken is het imago sowieso belangrijker dan bij veel andere producten. In een blinde test met verschillende cola’s weet bijna niemand zijn favoriete merk te herkennen, maar toch heeft men vaak een duidelijke voorkeur voor bijvoorbeeld Coca-Cola of Pepsi. Als je naar de website van Red Bull gaat, moet je goed zoeken naar informatie over het drankje zelf; je wordt eerst door daredevils geïndoctrineerd met het gevoel van spanning, sensatie en vleugeltjes. Nestlé investeert een fortuin aan marketing om Nespresso meer glans te geven dan andere koffie. Mensen drinken een drank waarmee ze zich kunnen identificeren of waarmee zij willen dat anderen hen identificeren. In de wereld van het spraakwater en ander veredeld sap is imago vaak de belangrijkste succesfactor.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Vragen? Contact ons

Start eerstvolgende opleidingen


Praktijkopleiding Strategisch Brand Management 10 okt Lees meer


Praktijkopleiding Brand Identity & Design Mgnt 10 okt Lees meer


Praktijkopleiding Image & Reputation Management. 10 okt Lees meer

Download hier uw brochure

Gratis Online Proefcolleges !


Proefcollege Branding ! Direct online te bekijken Lees meer

Introductie NIBAA Institute

Veelgestelde vragen (FAQ)