Ace Hotel: verschil maken door anders te doen én het ook echt zijn!

ace hotelVorige week was ik in New York voor een positioneringsopdracht. Terloops verzekerde de klant mij dat het hotel een unieke ervaring zou worden. Ik was wat sceptisch: in het verleden heb ik veelvuldig in hotels overal ter wereld geslapen en dan zie je toch veel eenheidsworst. Natuurlijk waren er wat uitschieters zoals bijvoorbeeld nieuwe hippe design hotels, maar daar raakte ik na een paar dagen altijd wel op uitgekeken.

Er was altijd wel iets of er gebeurde iets dat gewoonweg niet aansloot op het imago. Zo werden initieel grappige dingen opeens heel voor de hand liggend of zelfs vervelend. Of ging de interactie met medewerkers toch net even anders dan verwacht.

En toen kwam ik in het Ace Hotel in New York. Waar alles op een uitdagende en stimulerende manier overtuigend anders zou moeten zijn. In een wijk waar je niet aan denkt voor een nieuw hotel. En daarmee startte het…

Paars haar

Bij binnenkomst werd ik begroet door een man in een grote blauwe blouse met opgestroopte mouwen. Hij heeft een baard, verwilderd haar en duidelijke tattoos. En inderdaad, dit was de hotelmanager. Super relaxed en gemeend vriendelijk. De receptioniste heeft paars haar, sprankelende ogen, een grote glimlach en een begroeting uit het hart.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

De bomvolle lobby kenmerkt zich door een opgezette kop van een ree, veel koper, een Amerikaanse vlag en een DJ.

“Use your key card and start going places” staat er boven het key card slot in de lift. En mijn kamer is behangen met de bladmuziek is van de opera Patience. Dus niet zomaar wat bladmuziek, maar van een opera uit de eind 18de eeuw die als een satire óók dingen anders deed.  Klopt dus.

De hotelguide heet ‘The Ace Survival Guide – a manual for food, drinks & other ephemera’. Vervolgens valt mijn oog op een setje kaartjes bij elkaar gehouden door een dikke band. Ik duw de band opzij en lees ‘Here are some art cards by artist Miho Hatori. We love them. We hope you will, too. Because they’re yours now. – Ace’.

‘Smoke outside. Meet a stranger’

Bij het ‘verboden te roken’ symbool in de kamer staat ‘Smoke outside. Meet a stranger’ en vervolgens in kleine tekst ‘Smoke inside, pay a stranger $250’. Zo simpel kan het zijn.

In de lift vertelt een andere gast enthousiast dat hij een heuse DJ set en een gitaar in zijn kamer had. Waar praten hotelgasten in de lift over hun kamer? Heerlijk!

Het Ace Hotel is wat mij betreft HET voorbeeld van een merk-waardig hotel. Een hotel dat zich zelf blijft door anders te zijn en dat consequent uitvoert tot in de kleinste details met medewerkers die het merk in het DNA hebben. Allemaal 100% Ace dus. En dat levert fans op. En fans komen vaker, besteden meer en vertellen je verhaal. Dat blijkt!

Auteur Michiel Maandag: Michiel Maandag is zelfstandig internationaal merkadviseur & coach. Tijdens het coachen en trainen van start-ups en kleine bedrijven realiseerde hij zich dat het ontwikkelen van merken waar mensen van houden voor start-ups geen onderwerp van gesprek is. Zijn doel is om dit te veranderen. Op basis van zijn ervaring in werken met wereldmerken en internationale marketing heeft Michiel unieke en zeer effectieve methodes ontwikkeld om winnende merken te creëren. Dit en zijn passie om het moeilijke makkelijk te maken hebben direct geleid tot de ideeën in zijn boek ‘Het enige boek over merken dat je nodig hebt’.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.


Gratis een merkcursus volgen ? Dat kan. Meld u direct aan !

gratis cursus bmNIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursus- omschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. 


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meer informatie over de gratis cursus !


Inschrijven voor gratis cursus

 


Column: De context bepaalt wat een merk is!

categorisatieMarketinglui gebruiken het woord “merk” zoals actievoerders het woord “respect” gebruiken. Je mag uit de context opmaken wat er mee bedoeld wordt en de spreker heeft nooit ongelijk. Wat is een merk? De Amerikanen vinden iets anders dan de Europeanen.

Aan de overkant van de oceaan gebruikt men het woord ‘brand’ veel meer in de zin van kenmerk. Een brand is volgens de AMA (American Marketing Association) een “name, term, design, symbol, or any other feature that identifies one seller’s good or service as distinct from those of other sellers.” Een ‘brand’ is bij hen dus de uiterlijke, opzettelijke verzameling van zintuigelijke prikkels. Niet het product zelf. Prikkels zijn er op het gebied van tast, smaak, beweging, druk, reuk, balans, pijn, temperatuur, gehoor en zicht. De eerdere interacties worden door herkenning en herinnering op toekomstige interacties overgeërfd. Deze kenmerkende prikkels brengen onderscheid aan in afzenders.

Het Nederlandse SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie) neigt meer naar de Europese variant. De Europese definitie is het Amerikaanse brand, maar dan inclusief het kale product: “Een merk is een identificeerbaar product, dienst, plaats of persoon, waaraan voor de koper of gebruiker relevante, unieke symbolische waarden zijn toegevoegd die nauw aansluiten bij de behoeften van de consument. We spreken van een succesvol merk, als het merk deze toegevoegde waarden onder druk van de concurrentie weet te behouden.”

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen.

Te gortig

Hoe knullig deze definitie ook is geformuleerd, in de volksmond is het nog erger. In blogs kom je bijvoorbeeld tegen dat “merken weinig aan webcare doen”. Dat is dus het kale product inclusief de onderscheidende kenmerken (brand), maar ook, en vooral, inclusief de afzender, de merkbeheerder! Dat wordt me te gortig. Ik gebruik doorgaans de engere definitie van de Amerikanen. Dat is makkelijker uit te leggen en leidt niet tot vertaalproblemen. Voluit is het klassieke model over de werking van merk uitgedrukt in heldere termen als volgt:

Producten met een merk leveren vaak meer op. Klanten herkennen en herinneren het merk. Die herinnering beïnvloedt uiteindelijk onze conatie. De merkbeheerder probeert het merkimago van producten of diensten te beïnvloeden door te sleutelen aan de merkbeleving. Dat kan onder andere door het merk (in de zin van kenmerken) te wijzigen. In dit klassieke merk model zitten dan de volgende elementen:

Een merk is een verzameling kenmerken ter herkenning van een verhandeld product (dienst, idee, product, persoon, beest en planeet). Een merk is dus niet het kale product zelf. Een merk is niet de afzender van kenmerkende en herkenbare boodschappen over het product. Dat is de merkbeheerder. Een merk is niet de verzameling interacties met de herkenner. Dat noemen we merkbeleving. Merkbeleving ontstaat niet alleen door toedoen van merkbeheerders maar ook anderen bijvoorbeeld door mond-tot-mond reclame.
Een merk is niet de verzameling percepties en associaties die de herkenner heeft. Die verzameling heet merkimago. Wat je ook kiest als definitie van ‘merk’, zorg dat helder is wat je bedoelt. Het merkimago van het marketingvak zelf lijdt onder al die kenmerkende spraakverwarringen. En ik wil daar wat aan doen, merk je wel?

Lees het volledige artikel  of ga naar gerelateerde merkopleidingen


Unieke optie: Gratis Cursus Brand Management te volgen !

NIBAA biedt de training Brand Management gratis aan als zelfstudie. De training kent een minimale studiebelasting en is zodoende prima te doen naast uw werk. U ontvangt, na het invullen van uw gegevens, een PDF met daarop de cursusomschrijving, oefeningen, cases en een afsluitende toets. Wanneer u de training met goed gevolg afrond, bent u in staat om succesvol met merkbeleid aan de slag te gaan.


Onderwerpen

– Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling en branding.
– Hoe kan ik een merkstrategie formuleren in lijn met de bedrijfsstrategie?
– Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie/ positionering ontwikkelen?
– Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk geborgd wordt in de organisatie?
– Hoe meet ik de effectiviteit van de branding- en/ of reputatiestrategie?


Starten met de gratis training 

Wilt u direct starten met de training, meld u dan hier aan, vul uw gegevens in en ontvang de training direct als PDF in uw inbox. Indien u nog vragen heeft of onverhoopt ergens ”vastloopt” tijdens uw training, contact ons gerust. Onze docenten helpen u graag verder. U kunt ons te allen tijden bereiken via contact@nibaa.nl. Veel succes!   Meld u hier aan voor de gratis cursus !


Binnenkort van start: Praktijkopleiding Strategisch Brand Management

De consument verwacht meer dan ooit toegevoegde waarde van een bedrijf. Onderscheidend vermogen, relevantie, betekenis en transparantie is waar het om gaat. Kun je hier niet aan voldoen, wordt je overgeslagen. De klant is hard, kiest razendsnel en is steeds minder loyaal. Bedrijven hebben vandaag de dag meer dan ooit een goede merkstrategie nodig. Deze leergang verschaft u de noodzakelijke kennis, vaardigheden én inzichten om een goede branding strategie op te zetten.Vragen die centraal staan, zijn:

  • Hoe zet ik een goed gefundeerde positionering of merkstrategie op?
  • Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
  • Hoe kan ik online en social media goed inbedden in mijn merkstrategie?

Learnings 

De leergang Strategisch Brand Management reikt u nieuwe inzichten en kennis aan. Leert u actief aan de hand van concrete praktijkcases het geleerde te implementeren en er direct mee aan de slag te gaan. Brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch merkenbeleid. Leert u hoe u uw plannen geïmplementeerd kunt krijgen en laat u aan de hand van een bedrijfsbezoek zien hoe het eindresultaat eruit kan zien  van een succesvolle implementatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding Strategisch Brand Management bestaat uit de volgende vier blokken: Strategie, Branding & Positioneren (college een en twee). Digital branding en social media strategie, cases en opdrachten (college drie en vier).  Merkconsistentie creeren en bewaken (college vijf en zes) – Bedrijfsbezoek (college zeven).


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding Strategic Brand Management is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.

Meer weten over deze opleiding? Lees hier meer.


‘Merken behoren tot het cultureel Nederlands erfgoed’

Sorry, log in om de informatie te bekijken.


Fields of Joy: hoe je een merk bouwt van binnenuit.

Twefieldse jaar geleden sprak ik op Have A Nice Day Manfred Geisink, oprichter en mede-eigenaar van Maph Events. Hij vertelde dat hij een festival wilde organiseren als eerbetoon aan zijn goede vriend Bjorn, die niet lang daarvoor was overleden aan kanker. Ik vond het een mooi idee en verwachtte een kleinschalig dancefeestje in een bos, voor mensen die Bjorn goed gekend hadden.

In november vroeg hij me aan te schuiven in een brainstorm. Toen bleek dat het feestje een grootschalig festival aan het worden was. Ze hadden al grote sponsoren, grote namen en grote podia, maar als merk hadden ze nog niks. Manfred wist alleen zeker dat het “The Sky Is The Limit” moest gaan heten, omdat dat het levensmotto van Bjorn was. Ik begreep zijn gedachte, maar zei ook dat je zo’n naam nooit kunt waarmaken bij een eerste editie. Ik organiseerde een brandingsessie met input van iedereen die intern betrokken was. Daaruit kwam dat de essentie van het merk vriendschap is. Dat zijn we gaan doorvertalen naar wat die belofte dan betekent voor alles wat je doet. Op basis van de merkessentie, in combinatie met verhalen van Manfred over Bjorn, zijn we een naam gaan ontwikkelen. Het werd unaniem “Fields of Joy”. Tijdens het festival kwam ik Manfred tegen. Ik vroeg hem hoe hij dacht dat Bjorn het zou vinden. Manfred grijnsde van oor tot oor en zei dat hij zich geen mooier eerbetoon had kunnen wensen.

Afgelopen zaterdag was ik bij de tweede editie. Alles wat het merk belooft, maakten ze waar. Tickets kostten maar €29. De parkeerbeheerders wensten bezoekers met een grote glimlach een fijne dag. Bij de kassa bleek iets mis te zijn gegaan met mijn vrijkaarten, dus het meisje achter de balie bood haar excuses aan en vroeg of we even wilden meelopen naar een andere balie. De beveiligers bij de tassencontrole waren de vriendelijkste ooit. Toen Manfred hoorde dat er iets was misgegaan, ging hij mijn toegezegde munten persoonlijk voor me ophalen.

Meer weten over branding? Bekijk onze gerelateerde merkopleidingen

Overal op het terrein stonden blije en vriendelijke bordjes met handgeschilderde teksten. Het zag eruit als een feestje bij een fijne strandtent, met gekleurde vlaggetjes, toffe Local Sunday Market kraampjes, hangmatten, camp-achtige sfeerverlichting en strandjes. De routing was duidelijk. Er waren genoeg toiletten, ze waren nog best schoon ook en wie echt lekker wilde plassen, kon zelfs een privé Dixie huren, inclusief bloemengeur en tijdschriften.

De line-up was gevarieerd, van Typhoon tot beginnende singer/songwriters en van minimal tot punk. Deze editie zat de aantrekkingskracht voor mij niet zozeer in de muziek, maar ik heb me wel kapot gelachen om losgaande vijftigers die dronken “No (12x), there’s no limit” meeschreeuwden, ik voelde me zowaar thuis tussen de paar extatische pubers die de boomhut hadden ontdekt, keek vol ontzag naar de breakdance battle en was positief verrast over het relaxte, aardige publiek, waar ook nog eens amper een hipster te bekennen was. De sfeer was te gek. Op de meeste festivals vind ik het juist fijn dat ik niemand ken en nieuwe mensen ontmoet, maar Fields of Joy voelt klein, lokaal en op een charmante manier vertrouwd. Dat de podia en tenten wat verder van elkaar af lagen, vond ik fijn, omdat je dan veel leuke mensen tegenkomt. Alsof je naar een schoolreünie gaat, maar dan tof.

Letterlijk iedereen die een Fields of Joy shirt droeg was heel vriendelijk. Ook naar elkaar. En als ik terugdenk aan het eten, loopt het water me in de mond. Zelfs dát was vriendelijk. Biologisch, goede kwaliteit, redelijke prijzen en in elke foodtruck mensen die zichtbaar blij en bevlogen met hun werk bezig waren. De locatie is beeldschoon, met bos en strand en water en vooral ruimte. Veel ruimte. Om te liggen, zwemmen, voetballen, eten, drinken, praten, niet praten, kijken. Velden van plezier. Hoe groot ze ook nog mogen worden, ik vind ze het vriendelijkste festival van Nederland. En nu al een sterk merk. Met een goedkeurend knikje van Bjorn.

Lees meer over branding of ga naar gerelateerde merkopleiding.


Vragen? Contact ons

Start eerstvolgende opleidingen


Praktijkopleiding Strategisch Brand Management 10 okt Lees meer


Praktijkopleiding Brand Identity & Design Mgnt 10 okt Lees meer


Praktijkopleiding Image & Reputation Management. 10 okt Lees meer

Download hier uw brochure

Gratis Online Proefcolleges !


Proefcollege Branding ! Direct online te bekijken Lees meer

Introductie NIBAA Institute

Veelgestelde vragen (FAQ)