NIBAA is een academisch onderzoeksinstituut gericht op strategie & marketing management en gevestigd te Utrecht. NIBAA verzorgt advanced mastercourses en (incompany)opleidingen voor executives aan de Universiteit Utrecht. In de opleidingen worden de laatste wetenschappelijke inzichten gecombineerd met diverse ‘best practices’. NIBAA werkt met ervaren professionals en vakdocenten.

Toegepaste wetenschap

NIBAA Institute is actief op het snijvlak tussen wetenschap en praktijk en brengt middels haar opleidingsprogramma’s en onderzoeksactiviteiten helderheid in hetgeen er gepubliceerd is in de wetenschap. NIBAA maakt ’state-of-the-art-informatie toegankelijk voor managers op een dusdanige manier dat het geleerde direct toepasbaar is in de praktijk. NIBAA neemt theoretische concepten als uitgangspunt voor haar programma’s en toetst de geldigheid ervan op een continue basis in de praktijk (middels marketingonderzoek, input van deelnemers, kennis van docenten, etcetera) . Op deze manier loopt NIBAA altijd voorop bij de nieuwste ontwikkelingen en staat het garant voor ’state-of-the-art’ knowledge.

Ontwikkeling van het vakgebied

NIBAA levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het vakgebied door nieuwe marketingkennis te ontwikkelen en te verspreiden, samen te werken met belanghebbenden in het werkveld (brancheorganisaties, onderzoeksinstituten, universiteiten en bedrijven en instellingen) en door een intermediair te zijn voor ‘kennisvragers en -aanbieders’ op marketinggebied. Middels diverse mastercourses, colleges en incompany programma’s wordt deze marketingkennis gedeeld met elkaar, worden nieuwe ideeen opgedaan voor toekomstig onderzoek en/ of  worden ‘best practices’ besproken en vergeleken met gangbare theorieen.

Filosofie

NIBAA hanteert tot slot voor al haar programma’s/ onderzoeksactiviteiten haar eigen filosofie; een ”marketing inside out” gedachte (zie onder).

Meer kennis en  informatie hierover kunt u verkrijgen tijdens de NIBAA masterclass design en branding en/of opleiding brand management en opleiding design management, opleiding reputatie management, cursus communicatie management, master brand management of opleiding merkmanagement in Utrecht. Thema’s die hierin behandeld worden zijn: merkidentiteit, positionering, merk, strategie, marketing, brand identity, merkarchitectuur, branding, brand portfolio, merkmeerwaarde, merkwaardecreatie, design management, brand equity, brand building, internal branding, merkwaarden en diverse merkconcepten (www.nibaa.nl).