Het managen van je (online) reputatie is meer dan alleen monitoren van negatieve berichten op social media en hierop inspelen. Of de zoekmachine resultaten schoonhouden van negatieve berichtgeving. Online is het steeds eenvoudiger om je mening te verkondigen over je organisatie en deze te delen met anderen. Deze user generated content biedt zowel kansen als gevaren voor organisaties om zowel actief een imago op te bouwen, dan wel reactief in te spelen op berichten van anderen. Tijdens de opleiding leert u o.a. hoe u reputatiebeleid kunt inbedden in de organisatie. U leert tevens hoe u een verandering tot stand kunt brengen die zowel omarmd wordt door de stakeholders als goed geborgd wordt in de bedrijfsprocessen.  Vragen die centraal staan, zijn:

  • Hoe ontwikkel je een goede reputatiestrategie en hoe rol je deze uit?
  • Hoe manage je de (online) reputatie? Welke tools kun je gebruiken?
  • Hoe ga je om met negatieve (online) berichtgeving over je merk?
  • Hoe kan ik de organisatie gereed maken voor implementatie van de reputatiestrategie?
  • Hoe kan ik het reputatiebeleid in alle geledingen/ processen van de organisatie inbrengen ?
  • Welke (verander) tactieken kan ik gebruiken om interne weerstand te overwinnen ?

Learnings 

De opleiding brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch reputatiebeleid. Het leert u hoe u uw plannen daadwerkelijk geïmplementeerd kunt krijgen en laat u concrete praktijkvoorbeelden zien van succesvolle reputatie-implementaties. Er wordt kennis opgedaan over gedragsverandering, change management, internal branding en leiderschap. U krijgt tools aangereikt waarmee u (tactische) veranderingen beter kunt implementeren. U leert tevens hoe u het reputatiebeleid in alle geledingen van de organisatie kunt inbrengen en hoe u deze consistent kunt houden. Daarnaast leert u ook hoe u de nieuwe reputatieprocessen kunt borgen in de organisatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding Reputation Strategy & Implementation bestaat uit onderstaande blokken. Daarnaast volgt er nog een bedrijfsbezoek. Voor actuele data van de leergang, klik hier.

Dag 1: Strategie, Branding & Positioneren

Tijdens deze dag leert u onder andere het volgende. Hoe ontwikkel je een goede strategie? Hoe zorg je ervoor dat strategie en positionering goed op elkaar aansluiten? Hoe kan er vanuit deze basis worden gebouwd aan een sterk merk? Hoe kan er echte toegevoegde waarde worden geleverd en welke concepten hiervoor kunnen worden gebruikt

Dag 2: Online reputatiemanagement en social media

Welke online ontwikkelingen zijn er? Hoe kun je een goed online reputatiebeleid opzetten en implementeren? Wat komt hier allemaal bij kijken? Hoe kun je social media en ORM strategisch inbedden in de organisatie? Hoe ga je om met negatieve berichtgeving? Hoe vlieg je dit soort trajecten aan ?

Dag 3: Imago building, Perceptie- en Reputatiemanagement

Tijdens deze dag staat het bouwen, creëren en managen van het imago/ de reputatie centraal. Vragen die tijdens aan bod komen zijn: Hoe manage je de (online) reputatie? Hoe bouw je een gewenste reputatie op? Hoe kun je de perceptie sturen en hoe manage je de verwachting? Tijdens het avondcollege staat vooral de hoe-vraag centraal. Hoe vlieg je bepaalde zaken aan, hoe krijg je mensen mee met je plannen? En welke vaardigheden zijn hierbij van belang?

Dag 4: Verandertactieken en internal branding

Tijdens dit blok wordt er ingezoomd op verandertactieken die gebruikt kunnen worden om interne weerstand te overwinnen. Tijdens deze dag leert u hoe u de vertaalslag kunt maken vanuit de reputatiestrategie naar een tactisch veranderplan. U leert met welke methoden, interventies voorbereid, geïnitieerd en gemanaged. kunnen worden, zodanig dat er een collectieve kracht kan ontstaan waarmee nieuwe invulling gegeven kan worden aan het reputatiebeleid.

Dag 5: Engagement en Living the Brand

Tijdens dit blok wordt er ingezoomd op het verankeren van het reputatiebeleid in de organisatie. Hoe kan ervoor worden gezorgd dat het merkgedrag voor alle medewerkers een automatisme wordt? Hoe kunnen interne procedures en systemen, worden aangepast aan het merk/ reputatie? Hoe kunnen medewerkers actief bij de organisatie worden betrokken?


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding Reputation Strategy & Implementation is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie en reputatiemanagers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.


Docenten van de opleiding

Onze docenten zijn bedreven in vraagstukken op het gebied van image en reputation management. Onze docenten verzorgen vanuit zowel theorie als praktijk hun colleges. Alle docenten in de opleiding zijn ervaren professionals, hoogleraar en/of vakdocent. Voor een overzicht van het docentencorps, klik hier.


Locaties, data en kosten

U kunt de opleiding ‘Reputation Strategy & Implementation’ volgen op een van de volgende locaties: Utrecht, Amsterdam, Eindhoven, Zwolle of Nijmegen. De leergang start drie keer per jaar, in januari, maart en oktober en kent 10 vaste colleges en een bedrijfsbezoek. De reguliere colleges worden verspreid over vijf dagen gegeven van 15.00 uur tot 21.00 uur op een donderdag. Het collegegeld voor de opleiding bedraagt € 2.990,- (ex-BTW).  Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen.Voor actuele data van de leergang, klik hier.


Brochures, proefcolleges en aanmelden 

Wilt u een brochure ontvangen van deze opleiding? Klik hier. Heeft u vragen of wilt u alvast een voorlopige reservering maken, mail ons op emailadres: contact@nibaa.nl. Wilt u zich inschrijven voor de opleiding Reputation Strategy & Implementation ? Dat kan via deze link. Voor het volgen van een gratis online proefcollege, klikt u hier.