Herkenbaarheid, onderscheidend vermogen, relevantie en betekenis, zijn een paar sleutelbegrippen die enorm belangrijk zijn voor merken. Een sterk merk zorgt immers voor ‘recurring’ klanten, omzet en winsten. Om een sterk merk te kunnen bouwen (en te behouden), dient er uitgebreide kennis en kunde over branding aanwezig te zijn in bedrijven. Kennis over merkstrategie en branding principes enerzijds en over het uitvoeren en het waarmaken van de merkbelofte anderzijds. Om uiteindelijk een geslaagde ‘Living the Brand’ transitie te realiseren, die zowel omarmd wordt door de stakeholders en ook nog eens goed geborgd wordt in uw bedrijfsprocessen? Dit leert u onder andere tijdens deze opleiding. Vragen die centraal staan, zijn:

  • Hoe kan ik een goed gefundeerde positionering /merkstrategie opzetten?
  • Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten?
  • Hoe kan ik de organisatie gereed maken voor implementatie van de merkstrategie?
  • Hoe kan ik het merk in alle geledingen/ processen van de organisatie inbrengen ?
  • Welke (verander) tactieken kan ik gebruiken om interne weerstand te overwinnen ?
  • Hoe kan ik de merkidentiteit borgen en consistent houden over een langere periode ?

Learnings 

De opleiding brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch merkenbeleid. Het leert u hoe u uw plannen daadwerkelijk geïmplementeerd kunt krijgen en laat u concrete praktijkvoorbeelden zien van succesvolle implementaties. Er wordt kennis opgedaan over gedragsverandering, change management, internal branding en leiderschap. U krijgt tools aangereikt waarmee u (tactische) veranderingen beter kunt implementeren. U leert tevens hoe u de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatie kunt inbrengen en hoe u deze consistent kunt houden. Daarnaast leert u ook hoe u de nieuwe merkprocessen kunt borgen in de organisatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding Merkstrategie & Implementatie bestaat uit onderstaande blokken. Daarnaast volgt er nog een bedrijfsbezoek. Voor actuele data van de leergang, klik hier.

Dag 1: Strategie, Branding & Positioneren

Tijdens deze dag leert u onder andere het volgende. Hoe ontwikkel je een goede strategie? Hoe zorg je ervoor dat strategie en positionering goed op elkaar aansluiten? Hoe kan er vanuit deze basis worden gebouwd aan een sterk merk? Hoe kan er echte toegevoegde waarde worden geleverd en welke concepten hiervoor kunnen worden gebruikt

Dag 2: Digital branding en social media

Welke ontwikkelingen zijn er op online branding gebied? Hoe kun je een goed digital brandingbeleid opzetten? Wat komt hier bij kijken? Hoe kan social media strategisch ingebed worden in de organisatie? Wat zijn de best practises en inspirerende cases? Hoe vlieg je dit soort trajecten aan?

Dag 3: Merkconsistentie creëren en bewaken

Op dag 3 staat het creëren  managen en bewaken van merkconsistentie centraal. Vragen die aan bod komen zijn o.a. Hoe ‘align’ ik het merk met andere activeiten in een organisatie? Hoe zorg je ervoor dat merkconsistentie gewaarborgd blijft? Wat leveren dit soort inspanningen op? Tijdens het avondcollege staat vooral de hoe-vraag centraal. Hoe vlieg je bepaalde zaken aan, hoe krijg je mensen mee met je plannen? en welke vaardigheden zijn hierbij van belang?

Dag 4: Verandertactieken en internal branding

Tijdens dit blok wordt er ingezoomd op verandertactieken die gebruikt kunnen worden om interne weerstand te overwinnen. Tijdens deze dag leert u hoe u de vertaalslag kunt maken vanuit de merkstrategie naar een tactisch veranderplan. U leert met welke methoden, interventies voorbereid, geïnitieerd en gemanaged. kunnen worden, zodanig dat er een collectieve kracht kan ontstaan waarmee nieuwe invulling gegeven kan worden aan de merkbeleving.

Dag 5: Brand engagement en Living the Brand

Tijdens dit blok wordt er ingezoomd op het verankeren van de merkbeleving in de organisatie. Hoe kan ervoor worden gezorgd dat het merkgedrag voor alle medewerkers een automatisme wordt? Hoe kunnen interne procedures en systemen, worden aangepast aan het merk? Hoe kunnen medewerkers actief bij de organisatie worden betrokken?


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding ‘Merkstrategie & Implementatie’ is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.


Docenten van de opleiding

Onze docenten zijn bedreven in vraagstukken op het gebied van merkenbeleid, verandermanagement en strategisch brand management. Onze docenten verzorgen vanuit zowel theorie als praktijk hun colleges. Alle docenten in de opleiding zijn ervaren professionals, hoogleraar en/of vakdocent. Voor een overzicht van het docentencorps, klik hier.


Locaties, data en kosten

U kunt de opleiding ‘Merkstrategie & Implementatie’ volgen op een van de volgende locaties: Utrecht, Amsterdam, Eindhoven, Zwolle of Nijmegen. De leergang start drie keer per jaar, in januari, maart en oktober en kent 10 vaste colleges en een bedrijfsbezoek. De reguliere colleges worden verspreid over vijf dagen gegeven van 15.00 uur tot 21.00 uur op een donderdag. Het collegegeld voor de opleiding Merkstrategie & Implementatie bedraagt € 2.990,- (ex-BTW).  Dit bedrag is inclusief colleges, cursusmateriaal en literatuur. Cateringkosten en eventuele verblijfkosten zijn hierin niet meegenomen. Voor actuele data van de leergang, klik hier.


Brochures, reserveringen en inschrijven 

Wilt u een brochure ontvangen van deze opleiding? Klik hier. Heeft u vragen of wilt u alvast een voorlopige reservering maken, mail ons op emailadres: contact@nibaa.nl. Wilt u zich inschrijven voor de praktijkopleiding Merkstrategie & Implementatie? Dat kan via deze link.