Tijdens het eerste blok worden strategie en tactiek van merkenbeleid behandeld. Tijdens blok 2 wordt aan de hand van cases en opdrachten actief geleerd hoe men zaken concreet kan toepassen en aanvliegen. Tijdens blok 3 wordt verdieping aangebracht en wordt er gefocust op vaardigheden. Hier staat vooral de HOE-vraag centraal. Blok 4 omvat het optionele bedrijfsbezoek waar inspiratie kan worden opgedaan.


Blok 1: Strategie, positionering en branding (theorie)

Vragen die tijdens deze twee kennissessies aan bod komen zijn: Hoe ontwikkel je een goede strategie? Hoe zorg je ervoor dat strategie en positionering goed op elkaar aansluiten? Hoe kan er vanuit deze basis worden gebouwd aan een sterk merk? Hoe kan er echte toegevoegde waarde worden geleverd en welke concepten hiervoor kunnen worden gebruikt.

  • College 1: Trends, ontwikkelingen, brand strategy, merkmodellen, portfoliomanagement (strategie)
  • College 2: Merkidentiteit, merkwaarden, means-end chain, positionering en marketingcommunicatie (tactiek).

Blok 2: Online design, identity en social media (cases en workshops)
Vragen die tijdens deze praktijkdag worden beantwoordt zijn: Welke digital trends zijn er gaande? Hoe kan de merkidentiteit online worden doorvertaald? Waarin verschilt online van offline? Hoe gaan visual identity en social media samen? Hoe dient er online gecommuniceerd te worden? Hoe vlieg je dit soort trajecten aan? Dit en meer wordt aan de hand van opdrachten, praktijkcases en workshops op deze dag behandeld.
  • College 3: Online design management, visual identity, online communicatie, social media (workshops, praktijkcase).
  • College 4: Digital branding, online reputatiemanagement, meten en bijsturen. (opdrachten, workshops, cases)

Blok 3: Merkidentiteit, design management en online marketing  (skills)
Tijdens dit blok wordt er verdieping aangebracht op het hoofdthema en ligt de nadruk op het bijschaven van uw vaardigheden. In college 5 staat het creëren van een heldere merkidentiteit centraal als ook de inzet van design management hierbij (aan de hand van diverse praktijkcases). Vragen die aan bod komen zijn o.a. Hoe ontwerp je een goede designstrategie, hoe zorg je ervoor dat er een herkenbare visuele identiteit ontstaat? Hoe manage je het totale designproces? En wat is de rol van het internet en social media hierbij? Tijdens college 6 staat vooral de hoe-vraag centraal. Hoe vlieg je bepaalde zaken aan, hoe werken bepaalde systemen, hoe krijg je mensen mee met je plannen? En welke vaardigheden zijn hierbij van belang?
  • College 5: Merkidentiteit, designmanagement, designprocessen, rol van online marketing, (praktijkcases)
  • College 6: Hoe aanvliegen van projecten, hoe werken bepaalde systemen, hoe krijg je mensen mee, etc. (vaardigheden)

Blok 4: Bedrijfsbezoek (inspiratie)
Deze sessie kunt u optioneel bijwonen. Het bedrijfsbezoek is gepland ter inspiratie en aanvulling op het geleerde tijdens de leergang. Er wordt een bedrijf bezocht wat recent een succesvolle (online) brand implementatie heeft doorgevoerd en de resultaten graag met ons wil delen. Aan het einde van de bijeenkomst is er een rondleiding door het bedrijf en sluiten we de leergang officieel af met een borrel.
  • College 7: Bedrijfsbezoek (inspiratie)