Tijdens het eerste blok worden strategie en tactiek van merkenbeleid behandeld. Tijdens blok 2 wordt aan de hand van cases en opdrachten actief geleerd hoe men zaken concreet kan toepassen en aanvliegen. Tijdens blok 3 wordt verdieping aangebracht en wordt er gefocust op vaardigheden. Hier staat vooral de HOE-vraag centraal. Blok 4 omvat het optionele bedrijfsbezoek waar inspiratie kan worden opgedaan. 


Blok 1: Strategie, Branding & Positionering (theorie)

Vragen die tijdens deze twee kennissessies aan bod komen zijn: Hoe ontwikkel je een goede strategie? Hoe zorg je ervoor dat strategie en positionering goed op elkaar aansluiten? Hoe kan er vanuit deze basis worden gebouwd aan een sterk merk? Hoe kan er echte toegevoegde waarde worden geleverd en welke concepten hiervoor kunnen worden gebruikt.

  • College 1: Trends, ontwikkelingen, brand strategy, merkmodellen, portfoliomanagement (strategie)
  • College 2: Merkidentiteit, merkwaarden, means-end chain, positionering en marketingcommunicatie (tactiek).

Blok 2: Co-creatie, crowdsourcing en social media (cases en workshops)
Vragen die tijdens deze praktijkdag worden beantwoordt zijn: Welke online ontwikkelingen zijn er? Hoe kan co-creatie en webcare helpen bij innovatie- en NPD-processen? Hoe maak je gebruik van de mogelijkheden van crowd-sourcing? Hoe kun je social media en aanverwante activiteiten borgen in de organisatie? Hoe vlieg je dit soort trajecten aan? Dit en meer wordt aan de hand van opdrachten, praktijkcases en workshops op deze dag behandeld.
  • College 3: Co-creatie, crowdsourcing, webcare en community management (workshops, praktijkcase).
  • College 4: Digital branding, online innovation, social media, meten en bijsturen. (opdrachten, workshops, cases)

Blok 3: Brand development, productontwikkeling en innovatie (skills)
Tijdens dit blok wordt er verdieping aangebracht op het hoofdthema en ligt de nadruk op het bijschaven van uw vaardigheden. In college 5 staat brand development en innovation (aan de hand van diverse praktijkcases). Vragen die aan bod komen zijn o.a. Hoe kan innovatie het merk verder helpen? Hoe kun je een merkgedreven innovatieproces creëren en hoe manage je dit? Hoe verhoog je de kans op succesvolle innovaties? Tijdens college 6 staat vooral de hoe-vraag centraal. Hoe vlieg je bepaalde zaken aan, hoe werken bepaalde systemen, hoe krijg je mensen mee met je plannen? en welke vaardigheden zijn hierbij van belang?
  • College 5: Brand development, productontwikkeling, innovatie en de rol van de ‘the cloud’ (praktijkcases)
  • College 6: Hoe aanvliegen van projecten, hoe werken bepaalde systemen, hoe krijg je mensen mee, etc. (vaardigheden)

Blok 4: Bedrijfsbezoek (inspiratie)
Het bedrijfsbezoek is gepland ter inspiratie en aanvulling op het geleerde tijdens de leergang. Er wordt een bedrijf bezocht wat recent een succesvolle ‘brand’ implementatie heeft doorgevoerd en de resultaten graag met ons wil delen. Aan het einde van de bijeenkomst is er een rondleiding door het bedrijf en sluiten we de leergang officieel af met een borrel.
  • College 7: Bedrijfsbezoek (inspiratie)