Door The British Design Council wordt regelmatig onderzoek gedaan naar de oorzaken van het succes van ondernemingen. Doel van deze onderzoeken is te analyseren of design daarin een rol van betekenis speelt. De  conclusie die daaruit getrokken mag worden, is dat ondernemingen die goed zijn in design, goed zijn in veel meer. Research, product development, organisatie, logistiek, communicatie, alles wordt door hen met inzicht, aandacht en een keen eye op resultaat gedaan. Designbeleid laat zich daarmee plaatsen op een schaal tussen twee uitersten: enerzijds ’op weg naar meerwaarde door design’ en anderzijds ’het handhaven van een hoge designstandaard’. De opleiding ‘Design leadership’ verschaft u de noodzakelijke conceptuele kennis én inzichten om uw merk richting  ‘design leadership’ te bewegen. Vragen die centraal staan, zijn:

  • Welke trends, insights en concepten zijn er op design leadershipgebied?
  • Welke kenmerken hebben ‘design leaders’ en wat leren we hiervan?
  • Hoe kan er meerwaarde en betekenis worden gecreëerd d.m.v. design?
  • Hoe kan designbeleid bijdragen aan een duurzaam concurrentievoordeel?
  • Hoe grijpen brand, design en reputatie management in elkaar?
  • Hoe zorgt u ervoor dat er een ‘design driven’ organisatie kan ontstaan?

Learnings 

De opleiding ‘Design Leadership’ brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en reikt u nieuwe inzichten en perspectieven aan over designbeleid en de principes van design leadership. Verder leert het u hoe u deze inzichten, kunt toepassen in uw eigen bedrijf en hoe u deze kennis kunt vormgeven in een strategisch plan van aanpak wat daadwerkelijk geïmplementeerd kan worden. U rond de opleiding af met een ‘brand journey’ bij een best-of-class bedrijf waar u getuige bent van een succesvolle design leadership-implementatie.


Onderwerpen van de opleiding

De opleiding ‘Design Leadership’ bestaat uit de volgende vier blokken: business strategy, designperspectieven en concepting (college een en twee) – Cultuur, verandermanagement en design leadership issues (college drie en vier)  – Design leadership, design equity en value-through-design (college vijf en zes) – Brand Journey en schrijven van een strategisch designplan (college zeven en acht). Voor actuele data van de leergang, klik hier. Voor een nadere uiteenzetting van de colleges, klik hier


Voor wie is deze opleiding geschikt?

De opleiding ‘Design Leadership’ is bedoeld voor designmanagers, (senior) marketeers, brandmanagers, communicatiemanagers, strategen, adviseurs, innovatie- managers, ontwerpers, vormgevers, creatieven, algemeen directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.


Docenten van de opleiding

Onze docenten zijn bedreven in vraagstukken op het gebied van design management en leadership.  Onze docenten verzorgen vanuit zowel theorie als praktijk hun colleges. Alle docenten in de opleiding zijn ervaren professionals, hoogleraar en/of vakdocent. Voor een overzicht van het docentencorps, klik hier.


Lokatie, data en kosten

De opleiding ‘Design Leadership’ vindt plaats in Utrecht. De opleiding start drie keer per jaar, in januari, maart en oktober en kent 8 colleges. De eerste zes reguliere colleges worden verspreid over drie dagen gegeven van 15.00 uur tot 21.00 uur op een donderdag. De afsluitende twee colleges worden op locatie bij een best-of-class merk verzorgd. Voor actuele data, klik hier. Het collegegeld voor de opleiding ‘Design Leadership’ bedraagt € 1.890,- (ex-BTW).  Dit is exclusief catering en een pakket met literatuur t.w.v. €99,-. Wilt u de brochure downloaden? Klik dan hier. Heeft u vragen of wilt u alvast een voorlopige reservering maken, mail ons: contact@nibaa.nl.